Co zrobić, gdy przesyłka przyjdzie uszkodzona?
Dodano: Monday, 30 May 2011 o 16:21
Mimo, że firmom kurierskim rzadko zdarza się uszkodzić jakąś przesyłkę, to takie sytuacje niestety się zdarzają. Nie trzeba jednak wtedy rozpaczać czy wpadać w furię. Wystarczy zastosować się do naszego poradnika, a najprawdopodobniej otrzymamy odszkodowanie za nieszczęsną przesyłkę.
Krok 1 – protokół szkody
Aby reklamować usługę i ubiegać się o odszkodowanie niezbędne jest sporządzenie protokołu szkody. Jego sporządzenie nie jest jednak równoznaczne z uruchomieniem procedury reklamacyjnej. Pamiętajmy, że szkodę powinniśmy zgłosić przed odbiorem przesyłki. Podpisanie odbioru jest bowiem równoznaczne ze stwierdzeniem, że odebraliśmy przesyłkę w stanie nienaruszonym. Są jednak wyjątki od tej reguły. Zgodnie z prawem przewozowym są to sytuacje, w których:
1. szkodę stwierdzono protokolarnie przed przyjęciem przesyłki przez uprawnionego,
2. zaniechano takiego stwierdzenia z winy przewoźnika,
3. ubytek lub uszkodzenie wynikło z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika,
4. szkodę nie dającą się z zewnątrz zauważyć uprawniony stwierdził po przyjęciu przesyłki i w terminie 7 dni zażądał ustalenia jej stanu oraz udowodnił, że szkoda powstała w czasie między przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem.
Kiedy więc mamy wątpliwości co do doręczanej przesyłki mamy prawo zażądać od kuriera sporządzenia protokołu szkody.
Krok 2 – reklamacja
Kiedy już mam sporządzony protokół szkody możemy złożyć reklamację. Procedury reklamacyjne różnią się pomiędzy poszczególnymi firmami kurierskimi. Jednakże w większości przypadków do złożenia takiej reklamacji potrzebne są następujące dokumenty:
• list przewozowy jako potwierdzenie nadania przesyłki,
• potwierdzenie wartości uszkodzonego przedmiotu np. faktura, paragon, wycena rzeczoznawcy,
• protokół szkody,
• dowody uiszczenia wszelkich opłat i należności.
Pamiętajmy, aby przestrzegać terminów złożenia reklamacji i zawrzeć w niej wszystkie wymagane przez przewoźnika informacje i dokumenty.
Krok 3 – postępowanie sądowe
Jeśli droga reklamacji została wyczerpana i firma kurierska nie poczuwa się do odpowiedzialności za uszkodzenie przesyłki, możemy wstąpić na drogę sądową. Reklamacje uważa się za nieskuteczne, jeśli dłużnik nie zapłacił należności w terminie 3 miesięcy od dnia jej doręczenia.
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię