Przesyłki niedoręczalne i zwroty

Dodano: Friday, 20 January 2012 o 11:56  
Jeśli przesyłki nie można z różnych powodów doręczyć adresatowi firmy kurierskie z reguły odsyłają ją do nadawcy i naliczają podwójną opłatę za wykonanie usługi kurierskiej (jedną za próbę doręczenia do adresata, a drugą za zwrot do nadawcy). Jednak takiej, zwróconej przesyłki nie nazywamy przesyłką niedoręczalną. Według Prawa pocztowego przesyłka, której nie można doręczyć adresatowi, ANI zwrócić nadawcy z powodu podania błędnego adresu to właśnie „przesyłka niedoręczalna”. W takim przypadku przewoźnik jest uprawniony do otwarcia przesyłki w celu ustalenia prawidłowego adresu. Jeśli to się nie uda może on przesyłkę zlikwidować, czyli sprzedać jej zawartość.
 
Powody braku możliwości doręczenia przesyłki do adresata mogą być następujące:
Błędny adres odbiorcy (np. z powodu zmiany miejsca zamieszkania),
Kilka (liczba zależy od konkretnej firmy kurierskiej) nieudanych prób doręczenia i brak kontaktu ze strony odbiorcy,
Nieopłacenie lub niedostatecznie opłacenie przesyłki (i odmowa uiszczenia opłaty),
Odmowa przyjęcia przesyłki przez adresata.
 

Jeśli nie można doręczyć 

Firmy kurierskie różnie podchodzą do sprawy niedoręczenia przesyłki, więc trzeba sprawdzić dokładnie jak to wygląda w interesującej nas w firmie. Informacje o tym, co dzieje się z przesyłką, która nie może być doręczona do odbiorcy zawierają regulaminy przewoźników. W tabeli podajemy informacje z regulaminów poszczególnych firm kurierskich dotyczące tego, kiedy przesyłki są zwracane nadawcom.
 
Firma kurierska Kiedy następuje zwrot do nadawcy
DHL
• Po 7 dniach roboczych od drugiej próby doręczenia, jeśli nie ma kontaktu z odbiorcą,
• Odmowa przyjęcia przesyłki,
• Błędny adres odbiorcy.
UPS
• Odmowa przyjęcia przesyłki,
• Błędny adres odbiorcy,
• Adres znajduje się w innym państwie, niż określono na paczce lub dowodzie nadania,
• Odmowa zapłaty należności przez odbiorcę.
Siódemka
• Po 3 dniach od ostatniej próby doręczenia, jeśli nie ma kontaktu z odbiorcą,
• Odmowa przyjęcia przesyłki.
TNT Firma dokonuje zwrotu przesyłki jedynie na polecenie nadawcy. Jeśli nie otrzyma w odpowiednim czasie wskazówek do usunięcia przeszkody w doręczeniu, paczka jest likwidowana.
Opek
Opek nie ponosi odpowiedzialności za zwrot przesyłki, gdy:
• Adresat zmienił adres zamieszkania lub siedzibę,
• Adres odbiorcy jest błędny,
• Waga i zawartość przesyłki nie zgadzają się z tymi, zadeklarowanymi przy nadaniu
DPD
• Błędny adres odbiorcy,
• Odmowa przyjęcia przesyłki,
• Dwie nieudane próby doręczenia.
GLS Zwrot do nadawcy następuje w przypadku nieudanej próby doręczenia z przyczyn niezależnych od GLS.
K-EX K-EX kontaktuje się z nadawcą przesyłki, której nie można doręczyć. Jeśli nie dostanie wskazówek do dalszego działania w ciągu 24 godzin, zwraca przesyłkę nadawcy.

Likwidacja przesyłek

Jeśli przesyłki nie można z różnych przyczyn doręczyć do adresata, ani zwrócić odbiorcy z podobnych przyczyn, firmy kurierskie są uprawnione do likwidacj przesyłki. Trzeba pamiętać, że firma TNT likwiduje przesyłkę w przypadku braku kontaktu ze strony nadawcy (nawet jeśli posiada jego prawidłowy adres). Likwidacja przesyłki to komisyjne otworzenie jej i sprawdzenie, czy w środku nie znajdują się informacje indentyfikujące nadawcę lub odbiorcę. Jeśli znajdą się tam takie dane, firma próbuje się skontaktować z osobą uprawnioną do przesyłki. Jeśli nie, firma może sprzedać lb zniszczyć zawartość przesyłki.
 
Komentarzy (1)
Wednesday, 03 February 2016 o 17:07
Odmowa przyjęcia przesyłki,
Dodaj swoją opinię
Ocena