Komu przysługuje prawo do reklamacji?

Dodano: Friday, 26 October 2012 o 12:53  
Częstym problemem w przypadku uszkodzenia przesyłki przez kuriera jest ustalenie, kto powinien złożyć reklamację. Nadawcy często umywają ręce i nie chcą dochodzić odszkodowania od firmy kurierskiej, twierdząc, że to problem odbiorcy. W rzeczywistości kwestia ta jest dosyć skomplikowana i zależy od zachowania trzech stron: nadawcy, firmy kurierskiej i odbiorcy. Przedstawiamy kilka najczęstszych scenariuszy takich sytuacji i podpowiadamy, jak się w nich zachować i kto powinien złożyć reklamację.
 
 

Scenariusz 1
Adresat odbiera widocznie uszkodzoną przesyłkę

Jeśli uszkodzone zostało opakowanie przesyłki, a co za tym idzie jest to widoczne na pierwszy rzut oka przy odbiorze, adresat powinien zażądać spisania protokołu szkody. Jeśli tego nie robi i podpisuje odbiór przesyłki bez zastrzerzeń, prawo do dochodzenia roszczeń z tytułu uszkodzenia wygasa. W takiej sytuacji w ogóle nie ma sensu składać reklamacji, gdyż z pewnością zostanie ona odrzucona.
 

Scenariusz 2
Uszkodzenie przesyłki było niewidoczne przy odbiorze

Jeśli uszkodzenie towaru było niewidoczne z zewnątrz przy odbiorze i odbiorca zauważył je dopiero po rozpakowaniu przesyłki, powinien on niezwłocznie skontaktować się z firmą kurierską. Kurier przyjedzie wtedy ponownie, aby spisać protokół szkody. Mogą się jednak pojawić problemy z udowodnieniem, że uszkodzenie zaszło w transporcie, a nie po odebraniu przesyłki. Następnie do obowiązków odbiorcy należeć będzie złożenie reklamacji, ponieważ to on, przez podpisanie odbioru, nabył prawa do przesyłki.
Uwaga: Niektóre firmy kurierskie zastrzegają w swoich regulaminach, że mimo odebrania przesyłki, reklamację powinien złożyć nadawca lub osoba, która zapłaciła za usługę. Jeśli nadawca nie chce załatwiać tej sprawy powinien oficjalnie zrzec się praw do przesyłki na rzecz odbiorcy.
 

Scenariusz 3
Odbiorca zażądał spisania protokołu szkody przy odbiorze

Jest to najbardziej prawidłowe zachowanie odbiorcy. W takim przypadku, tak ja w scenariuszu 2, należy sprawdzić regulamin firmy kurierskiej, aby określić, kto powinien złożyć reklamację. Warto jednak pamiętać, że jeśli szkoda wynikła ze złego opkaowania przesyłki, reklamacja nie będzie uwzględniona.

Największe problemy sprawia w tej kwestii sprzedaż przez internet. Nadawcy często nie poczuwają się do obowiązku składania reklamacji, a jeśli firma kurierska nie wypłaci odszkodowania czasami nie chcą pokrywać strat z własnej kieszeni. Kupujący powinni jednak pamiętać, że obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru zgodnego z umową, czyli nieuszkodzonego.
 
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena