Jak reklamować usługi kurierskie?

Dodano: sobota, 31 styczeń 2015 o 13:12  
Jakie są prawa odbiorcy przesyłki w sytuacji, gdy kurier nie dowiezie spodziewanej paczki lub dostarczy ja w uszkodzonym stanie? Jakie są zasady zgłaszania reklamacji? Co ma prawo uzyskać poszkodowany w tej sytuacji odbiorca i jakie kroki musi podjąć? Na te pytanie odpowiadamy w kolejnym artykule.

Komu przysługuje prawo do reklamacji?

Jeżeli chodzi o reklamacje w zakresie usług kurierskich, to można je składać na podstawie art. 61 ustawy z 12 czerwca 2003 roku. Artykuł ten dotyczy prawa pocztowego, zgodnie z którym reklamacja jest zasadna w sytuacji gdy usługa kurierska nie zostanie wykonana lub zostanie wykonana w nienależyty sposób.  

Prawo do wniesienia reklamacji przysługuje wtedy albo nadawcy albo adresatowi, w sytuacji gdy nadawca zrzeknie się praw dochodzenia roszczeń albo gdy przesyłka jednak dotrze do adresata. Reklamacja może zostać zgłoszona w każdej placówce, która świadczy usługi danej firmy. Może zostać zgłoszona w firmie pisemnej, ustnej do protokołu lub jakiejkolwiek innej, która jest w stanie ujawnić wolę reklamującego, czyli też np. w formie elektronicznej.
 
Aby reklamacja była skuteczna, należy złożyć tzw. pismo reklamacyjne, które musi zawierać takie informacje jak: pełne dane adresowe osoby reklamującej, numer reklamowanej przesyłki, wysokość szkody, numer konta oraz oświadczenie, że nie ubiegamy się o odszkodowanie u innego ubezpieczyciela. Potrzebny będzie również list przewozowy, protokół reklamacyjny oraz protokół roszczenia. Wszystkie te dokumenty trzeba przekazać do najbliższej siedziby firmy, świadczącej usługi z których skorzystaliśmy.

Uszkodzona przesyłka kurierska

Co zrobić natomiast w sytuacji, gdy trafia do nas uszkodzona przesyłka? Wtedy konieczne jest spisanie protokołu szkody. Taki dokument kurier powinien mieć zawsze przy sobie i jeżeli nastąpi taka konieczność, to musi wypełnić go w obecności klienta. W takim protokole wpisuje się stwierdzenie szkody oraz okoliczność jej powstania.
 
Przede wszystkim należy jednak pamiętać, że regulaminy reklamacji mogą w każdej firmie kurierskiej znacznie różnić się od siebie. Możemy spotkać się z różnymi terminami na składanie reklamacji lub wymogami formalnymi. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby zawsze przy dokonywaniu reklamacji przeczytać dokładnie regulamin danej firmy kurierskiej, z której usług skorzystaliśmy.
 
Pamiętajmy, że swoja prawa posiada nie tylko adresat ale również odbiorca przesyłki. Jeżeli nie zamierzamy przyjąć danej paczki, gdyż widzimy że jest uszkodzona, to kurier ma obowiązek spisania protokołu szkody, nawet jeżeli bardzo mu się śpieszy i tłumaczy nam, że lepiej będzie zając się tym później. 



Autor: Jakub Mikołajczak
Komentarzy (1)
Barbara Tomaszewska
czwartek, 19 styczeń 2017 o 11:40
W opcji śledzenie paczki miałam otrzymać w godzinach wieczornych.Byłam w domu. Czekałam . Na drugi dzień otrzymałam meila, ze paczkę mogę odebrać na bardzo odległej ode mnie poczcie.Po cóż jest nr telefonu??? w adresie. Widniał napisany dużymi literami. Jestem zawiedziona tym faktem /Paczka 24h/ 5 dni i jeszcze sama po odbior !!!. Musiałam brać taxi. Poczta b. odległa a paczka o rozm.80x80x80 cm
Dodaj swoją opinię
Ocena