10 najczęstszych problemów z firmami kurierskimi

Dodano: piątek, 04 maj 2012 o 11:29  
Mimo, że usługi kurierskie stają się z roku na rok coraz bardziej popularne ze względu na ich szybkość i wygodę, zdarzają się również przypadki problemów i niedogodności spotykających klientów. Wymieniamy 10 najczęściej pojawiających się problemów i radzimy jak się przed nimi ustrzec, a jeśli już wystąpią – jak je rozwiązać. Zaczynamy od problemów pojawiających się najczęściej.
 

1. Kurier nie zastał odbiorcy w domu

Nie jest to jeszcze żaden problem. Sytuacja taka może wiązać się jedynie z ewentualnymi niedogodnościami. W większości firm kurierskich po pierwszej nieudanej próbie doręczenia kurier zostawia awizo i przyjeżdża z przesyłką następnego dnia. Po kilku nieudanych próbach przesyłkę należy odebrać osobiście z terminala firmy. W przypadku naszej dłuższej nieobecności należy skontaktować się z firmą kurierską, ponieważ po upływie określonego przez firmę terminu na odebranie, przesyłka wraca do nadawcy, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Co należy zrobić? Najlepiej jest trzymać rękę na pulsie i być w kontakcie z firmą kurierską. Przy kolejnej próbie doręczenia powinniśmy zadbać o to, aby kurier zastał kogoś w domu. Z reguły nie musimy odbierać przesyłki osobiście. Może to zrobić ktoś z naszej rodziny lub sąsiad, któremu zostawimy upoważnienie.
 

2. Opóźnienie w doręczeniu

Opóźnienia w doręczniach najczęściej zdarzają się, kiedy warunki na drogach są niekorzystne lub firmy kurierskie mają dużo zleceń (w okresie świątecznym). Przesyłkę można monitorować w Internecie i kontaktować się z firmą kurierską, jeśli jej status nas niepokoi. Należy pamiętać, że w przypadku większości usług kurierskich podawane są jedynie przewidywane terminy doręczenia, co oznacza, że ich przekroczenie przez przewoźnika może się zdarzyć i nie ponosi on za nie odpowiedzialności.
Co należy zrobić? Zawsze można monitorować przesyłkę w Internecie lub pytać o jej status dzwoniąc do firmy kurierskiej. Jeśli przewoźnik przekroczy gwarantowany termin dostawy przysługuje nam zwrot pieniędzy.
 

3. Uszkodzona przesyłka

Mimo, że firmy kurierskie dbają o jakość swoich usług i uszkodzenia przesyłek zdarzają się rzadko, to przy tak dużej skali działalności zawsze może się to zdarzyć. Jeśli kurier zauważy uszkodzenie powinien spisać protokół szkody jeszcze przed doręczeniem przesyłki do adresata. Również sam odbiorca powinien obejrzeć paczkę przy odbiorze. Jeśli są widoczne zewnętrzne oznaki uszkodzenia, kurier spisuje protokół szkody w obecności odbiorcy. Tej procedury należy od pracownika firmy wymagać, nawet jeśli się spieszy.
Co należy zrobić? Spisać protokół szkody i złożyć reklamację. Jeśli szkodę zauważymy dopiero po otworzeniu przesyłki powinniśmy niezwłocznie zadzwonić do firmy kurierskiej i poprosić o wizytę kuriera w celu spisania protokołu.
 

4. Błędne informacje ze strony kuriera

Klienci często zgłaszają, że dzwoniąc do firmy kurierskiej lub sprawdzając status przesyłki na stronie internetowej otrzymują błędne dane. Zdarza się, że przewoźnik twierdzi, że przesyłkę doręczył, a odbiorca nic o tym nie wie. Bywa też tak, że kurier podczas doręczenia wymaga uiszczenia opłaty, mimo że nadawca nie obciążył przesyłki żadnymi kosztami.
Co należy zrobić? Należy próbować wyjaśnić sprawę z przedstwicielami firmy. Jeśli przewoźnik twierdzi, że przesyłka została doręczona, należy spytać sąsiadów, czy jej nie odebrali. W razie nieskuteczności takich działań można złożyć również reklamację na nieprawidłowo wykonaną usługę.
 

5. Nieuwzględniona reklamacja

Zdarzają się sytuacje, w których firma kurierska odmawia wypłaty odszkodowania, mimo że np. uszkodzenie przesyłki nastąpiło w transporcie, z winy przewoźnika. Niestety takie okoliczności często nie są wystarczające. Przewoźnicy stosują wiele zapisów w swoich regulaminach mających zwolnić ich z odpowiedzialności za straty poniesione przez klientów. Na przykład nie odpowiadają za uszkodzenia przedmiotów delikatnych lub nieprawidłowo opakowanych.
Co należy zrobić? Jeśli nasza przesyłka była niezgodna z regulaminem firmy kurierskiej, niewiele jesteśmy w stanie zrobić. Możemy odwoływać się od decyzji przewoźnika lub zwrócić do sądu konsumenckiego, ale opłaca się to tylko w wypadku rążących nieprawidłowości ze strony kuriera.
 

6. Kurier odmawia przyjęcia przesyłki

Powodów nieprzyjęcia przesyłki przez kuriera może być wiele. Najczęściej pracownik firmy kurierskiej ma zastrzeżenia dotyczące opakowania przesyłki. Jeśli przedmiot jest nieopakowany, wystaje z opakowania, lub wygląda ono tak, jakby miało się zaraz „rozlecieć”, to nie możemy liczyć na przyjęcie paczki przez kuriera. Również przesyłki z zabronioną prawem lub regulaminem przewoźnika zawartością lub przekraczające dozwolone gabaryty, nie będą przyjmowane.
Co należy zrobić? Jeśli mamy wątpliwości, czy nasza przesyłka zostanie przyjęta musimy sprawdzić dokładnie, czy jej wymiary mieszczą się w standardach firmy kurierskiej, czy paczka nie jest w jakikolwiek sposób niezgodna z regulaminem i czy jest opakowana zgodnie z wytycznymi przewoźnika.
 

7. Utrudniony kontakt z firmą kurierską lub brokerem

Ta sytuacja przydarza się częściej w przypadku brokerów kurierskich. Są to małe firmy, które nie mają zbyt wielu konsultantów odpowiedzialnych za kontakt z klientem. Z drugiej strony, gdy dzwonimy do dużego przewoźnika kilka razy w tej samej sprawie, trafiamy za każdym razem na innego pracownika, któremu trzeba od nowa wszystko tłumaczyć.
Co należy zrobić? W takiej sytuacji można jedynie uzbroić się w cierpliwość i próbować do skutku.
 

8. Zagubienie przesyłki

Obecnie, przy zaawansowanych systemach śledzenia przesyłek, zagubienia zdarzają się rzadko. Często przesyłka znajduje się po jakimś czasie. Zagubienia częściej będą zdarzać się w mniejszych i mniej doświadczonych firmach. Czasami zagubienia wynikają z nieprawidłowego zaadresowania przesyłki przez nadawcę.
Co należy zrobić? Można tylko prosić pracowników firmy o próby odnalezienia przesyłki. Jeśli to się nie uda, będzie należało nam się odszkodowanie.
 

9. Opóźnienia w regulowaniu należności

Niektórym firmom kurierskim zdarzają się opóźnienia w regulowaniu należności swoich klientów. Takie przypadki dotyczą często brokerów, którzy tracą płynność finansową. Klienci czekający na zwrot pieniędzy z pobrań, zwrot opłat za nieprawidłowo wykonane usługi i inne należności często rujnują renomę firmy dzieląc się swoim niezadowoleniem na forach internetowych.
Co należy zrobić? Z początku należy poczekać, być może jest to tylko niedopatrzenie pracowników firmy kurierskiej lub przejściowe kłopoty. Jeśli firma notorycznie, przez długi czas nie reguluje należności, można dochodzić swoich pieniędzy na drodze sądowej.
 

10. Odmowa otworzenia przesyłki przed podpisaniem odbioru (i opłatą)

Trzeba pamiętać, że nie ma możliwości otworzenia przesyłki przed podpisaniem odbioru i uiszczeniem opłaty. Jeśli odbiorca naruszyłby opakowanie i nie chciał odebrać przesyłki, kurier niemiałby żadnego dowodu, że sam tego nie zrobił. 
Co należy zrobić? Jeśli kurier się zgodzi, przesyłkę można otworzyć w jego obecności, po podpisaniu odbioru. Warto jednak pamiętać, że jeśli zawartość nie jest uszkodzona, a jest niezgodna z naszymi oczekiwaniami, to kurier nie ponosi już za to odpowiedzialności.
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena