Spojrzenie na polski rynek usług kurierskich

Dodano: Tuesday, 30 August 2011 o 14:06  
Rynek usług kurierskich należy do sektora TSL, czyli sektora usług transportowych, spedycyjnych i logistycznych. Jest to stosunkowo młoda branża, ponieważ pierwsze firmy transportowe w Polsce zaczęły powstawać dopiero w latach 80. XX wieku. Wiązało się to ze zniesieniem komunizmu i liberalizacją przepisów dotyczących przewozów międzynarodowych.  W prawie polskim nie istnieje jeszcze definicja usługi kurierskiej. Specjaliści określają ją jako zarobkowy, przyspieszony przewóz i doręczanie przesyłek w systemie „od drzwi do drzwi”. Przewóz przesyłek towarowych regulowany jest przez ustawę „Prawo przewozowe”, jednak do niektórych typów przesyłek stosuje się przepisy prawa pocztowego. Chodzi tu przede wszystkim o przesyłki zawierające dokumenty.
 

Duża dynamika

To co jest znamienne dla polskiego rynku KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i pocztowych), to to, że jest on stosunkowo młodym rynkiem i rozwija się szybciej niż analogiczne branże w Europie. Z drugiej strony jest to również przyczyną jego niewielkiego rozmiaru. W 2008 roku wielkość rynku KEP wynosiła 0,6 mld euro, co było równe zaledwie nieco ponad 1% wartości rynku europejskiego. Jak na tak duże państwo jak Polska to bardzo mało. W porównywalnej pod względem liczby ludności Hiszpanii liczba przesyłek jest kilkukrotnie większa. Dynamiczny wzrost polskiego rynku KEP, który wynosił nawet 25% w 2008 roku, został zahamowany przez ogólnoświatowy kryzys gospodarczy. Branża nie odnotowała jednak spadku przychodów, jedynie ich wolniejszy wzrost. Było to nieuniknione, ponieważ branża ta jest swoistym „barometrem gospodarki”. Jeśli maleje popyt na produkty, to automatycznie maleje on również na usługi kurierskie. Na szczęście branża powoli wraca do kondycji sprzed kryzysu.
 

Najwięksi gracze

Polski rynek KEP zdominowany jest przez duże, międzynarodowe firmy. Liderem w segmencie przesyłek krajowych jest firma DHL Express, natomiast w segmencie przesyłek międzynarodowych – TNT Express. Są to firmy działające globalnie, z rozbudowaną infrastrukturą i dużym doświadczeniem w branży. Większość zagranicznych firm wchodziła na polski rynek poprzez przejęcia lokalnych firm. Takie połączenia poskutkowały powstaniem przedsiębiorstw dobrze znających specyfikę rynku, a za razem posiadających globalną infrastrukturę. Rynek jest dość mocno skoncentrowany. Siedem największych firm: DHL, UPS, TNT, DPD, GLS, Siódemka i Opek generuje ponad 90% przychodów na rynku.
 

Usługi kurierskie

Istnieje wiele typów przesyłek kurierskich, co owocuje również dużymi różnicami cenowymi. Podstawowymi typami przesyłek są: przesyłki kopertowe zawierające dokumenty, przesyłki paczkowe (z reguły ważące do 31 kg) oraz przesyłki paletowe umieszczone na specjalnych platformach (ważące powyżej 31 kg). Wyróżnia się również przesyłki ekspresowe z gwarantowanym terminem doręczenia następnego dnia roboczego oraz przesyłki standardowe doręczane w terminie przewidywanym. Ze względu na destylację przesyłki wyróżniamy segment krajowy i międzynarodowy. Większość, bo ok. 75% przesyłek nadawanych na naszym rynku to przesyłki krajowe.
 

Klienci

Największą część klientów korzystających z usług kurierskich stanowią przedsiębiorstwa. Zamówienia od klientów indywidualnych stanowią bardzo niewielką część wolumenu przesyłek na rynku. Zwiększa się jednak ilość doręczeń do osób prywatnych. Jest to spowodowane przede wszystkim rozwojem e-handlu. Z usług kurierskich korzystają głównie duże przedsiębiorstwa, które wymagają nie tylko sprawnych doręczeń, ale kompleksowych rozwiązań z zakresu logistyki. Obecnie najczęściej z usług kurierskich korzystają branże: FMCG, motoryzacyjna, farmaceutyczna, elektroniczna, tekstylna, informatyczna, elektroniczna, telekomunikacyjna, finansowa, wydawnicza, reklamowa, produkcyjna i internetowa. Dla niektórych segmentów firmy kurierskie tworzą specjalnie dedykowane rozwiązania.
 

Przyszłość

Najważniejszym trendem na rynku KEP jest ekspansja na rynek klientów indywidualnych. Będzie to wymagać od firm kurierskich coraz większej elastyczności i innowacyjności. Prognozy rozwojowe dla polskiego rynku usług kurierskich są optymistyczne. Sprzyja temu m.in. położenie Polski w centrum Europy, na głównych szlakach tranzytowych. Skutki kryzysu będą coraz mniej odczuwalne, a rynek będzie się rozwijał wraz z nowymi technologiami.
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena