Ranking firm kurierskich według ekspertów Kuriero.pl

Dodano: Wednesday, 26 September 2012 o 11:50  
Ostatni kompleksowy ranking firm kurierskich opublikował portal Money.pl w 2009 roku. Przez te trzy lata dużo się na rynku zmieniło. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak radzą sobie firmy kurierskie i udostępnić naszym czytelnikom aktualny ranking, który może pomóc w wyborze odpowiedniej firmy.
Uwaga! Ze względu na sugestie naszych czytelników dodajemy do rankingu firmę DPD.
 

Kryteria wyboru

Aby kompleksowo ocenić przewoźników, musieliśmy dobrać zestaw kryteriów, które odzwierciedlałyby najważniejsze dla klientów cechy firm kurierskich i ich usług. Do tych cech zaliczyliśmy: jakość usług kurierskich, ich cenę, kontakt z firmą oraz jej sytuację finansową. Jako wyznacznik jakości usług przyjęliśmy oceny konsumentów z portalu Opineo.pl. Ceny usług oceniliśmy na podstawie wyceny przykładowej przesyłki u każdego z przewoźników. Przyjrzeliśmy się wachlarzowi usług dodatkowych i ich cenom. Sprawdziliśmy również, jak skontaktować się z firmami kurierskimi. Do oceny sytuacji finansowej przewoźników posłużył ranking TOP 500. Ze względu na przyjęte kryteria ograniczyliśmy liczbę ocenianych firm kurierskich do tych, które  świadczą usługi klientom indywidualnym. Zapraszamy więc do zapoznania się z szczegółowymi kryteriami oceny.

Opinie klientów

Serwis Opineo.pl to największa w Polsce platforma gromadząca opinie klientów o towarach i usługach. Największe firmy kurierskie uzyskały na jej łamach po 20 tysięcy opinii. To chyba wystarczający wyznacznik jakości ich usług. Konsumenci ocenili możliwość śledzenia przesyłki, łatwość kontaktu z kurierem, elastyczność godzin odbioru i dbałość o przesyłki.

Ceny przesyłek

Aby porównać ceny przesyłek między firmami kurierskimi, sprawdziliśmy ile zapłacilibyśmy za przykładową przesyłkę w każdej z nich. Do porównań przyjęliśmy przesyłkę standardową, o wadze 5kg i wymiarach 40x20x20cm z dostawą do osoby prywatnej. W cenach uwzględniliśmy dopłaty paliwowe i drogowe.

Usługi dodatkowe

Oceniając usługi dodatkowe wzięliśmy pod uwagę szerokość ich wachlarza oraz ceny klilku podstawowych, najbardziej popularnych opcji dodatkowych. Dodatkowo dodawaliśmy punkty za usługi niedostępne u innych przewoźników, a odejmowaliśmy za wysokie dopłaty czy istotne braki. Usługi dodatkowe, których ceny porównywaliśmy to: pobranie w wysokości 200zł, ubezpieczenie na 1000zł, gwarantowana dostawa na godzinę 12:00 oraz dopłata za przesyłkę niestandardową.

Kontakt z firmą

W tej kategorii sprawdziliśmy, jakie formy kontaktu udostępniają firmy kurierskie i jaka jest ich dostępność (np. godziny funkcjonowania infolinii). Sprawdziliśmy też, czy łatwojest znaleźć dane kontaktowe na stronach internetowych przewoźników.

Sytuacja finansowa

Ten element uzwględniliśmy jako czynnik warunkujący zaufanie do firmy kurierskiej, która często operuje pieniędzmi swoich klientów. Wyniki finansowe świadczą również o potencjale rozwojowym przewoźnika, który może przekładać się na rozwój infrastruktury czy innowacje.


RANKING KURIERÓW 2012

W każdej kategorii przyznawaliśmy punkty. Maksymalna liczba możliwych do uzyskania punktów w danej kategorii zależała od jej wagi dla ogólnej oceny. Za najważniejsze uznaliśmy: opinie klientów, ceny oraz usługi dodatkowe (max. 5 punktów). Zaraz za nimi umieściliśmy kontakt (max. 4 punkty). Za najmniej ważną uznaliśmy sytuację finansową (max. 3 punkty). A oto szczegółowe wyniki:
 
Miejsce Firma Opinie Ceny przesyłek Usługi dodatkowe Kontakt Sytuacja finansowa SUMA PUNKTÓW 
1 UPS 5 2 4 1 3 15
2 DPD 4 0 1 2 2 9
3 Pocztex 0 5 3 0 0 8
4 DHL 3 0 0 3 1 7
4 Siódemka 0 1 1 4 1 7
6 TNT 1 3 1 0 0 5
7 Opek 0 4 -2 0 0 2
7 K-EX -1 0 2 1 0 2
9 GLS 2 0 -2 0 0 0
 

 

Miejsce 1 – UPS

Firma UPS niezaprzeczalnie wygrywa nasz ranking, zostawiając pozostałych przewoźników w tyle. Zdobyła maksimum punktów aż w trzech kategoriach: opiniach klientów, usługach dodatkowych i sytuacji finansowej. Mimo, że odjęliśmy jej jeden punkt za pobieranie opłat za doręczenie pod adres prywatny, to i tak może pochwalić się najszerszym wachlarzem usług dodatkowych i ich przystępnymi cenami. Firma oferuje m.in kompleksową obsługę zwrotów oraz wiele aplikacji do śledzenia przesyłek. Kurier UPS zajmuje również pierwsze miejsce w rankingu firm logistycznych TOP 500.
Te zalety pozwalają firmie ustalać trochę wyższe ceny, niż konkurencja. Mankamentem jest również strona internetowa, na której trudno znaleźć numer na infolinię. Pamiętajcie jednak, że z ich usług można skorzystać również za pośrednictwem brokera kurierskiego.
 

Miejsce 2 - DPD

Firma DPD cieszy się świetną opinią wśród klientów. Z tego względu umieściliśmy ją w naszym rankingu, mimo że świadczy usługi jedynie przedsiębiorstwom. Przewoźnik ten jest chwalony za szybkość dostaw oraz elastyczność. Ceny przesyłek nie są wygórowane, a w dodatku wiele brokerów ma usługi DPD w swojej ofercie. W zakresie usług dodatkowych plusem tej firmy jest to, że w cenie przesyłki zawarte jest ubezpieczenie aż do 5000 zł. Niektóre z opcji dodatkowych niestety są dostępne jedynie dla klientów z podpisaną umową. DPD jest chwalone również za dobry kontakt z klientami. Z poziomu ich strony internetowej można uzyskać dostęp do wielu różnych form kontaktu. W rankingu TOP 500 firma ta zajęła trzecie miejsce. To duże osiągnięcie.

Miejsce 3 – Pocztex

Pocztex to przede wszystkim opcja dla oszczędnych. Firma oferuje najtańsze usługi, znacząco odbiegające od cen konkurencji – 38zł za przesyłkę do 5kg. W ofercie posiada tylko podstawowe usługi dodatkowe, ale za nie również nie przepłacimy. Temu kurierowi dodaliśmy również punkty za usługi dodatkowe niespotykane u konkurentów: sprzawdzenie zawartości przesyłki przez odbiorcę oraz doręczenie do godziny 8:00. Odjąć musieliśmy za brak ubezpieczenia paczki w standardowej cenie usługi (przynajmniej nowy cennik nic o tym nie wspomina).
Niestety, w opinii konsumentów jest to jeden z przewoźników o gorszej jakości usług. Warto jednak obeserwować rozwój Pocztexu, ponieważ Poczta Polska zapowiada, że niedługo podbije rynek kurierski.
 

  Miejsce 4 – DHL Express

DHL stawia na jakość. W opinii klientów, firma ta świadczy tylko nieznacznie gorsze usługi od DPD. Dodatkowo łatwo się skontaktować z działem obsługi klienta. Na pytania przesłane za pomocą formularza kontaktowego odpowiedzi przychodzą bardzo szybko. Na stronie internetowej jest również jasno określone w jakich godzinach można się z firmą skontaktować. DHL może się również pochwalić dobrymi wynikami finansowymi, w rankingu TOP 500 zajął 8 miejsce w całej branży transportowej.
Ceny usług DHL Express nie należą do najniższych, ale również nie odbiegają znacząco od cenników konkurencji. Tak samo jest z usługami dodatkowymi. Firma oferuje wszystkie standardowe opcje w dość przystępnych cenach.
 

 Miejsce 4 – Siódemka

Ta firma kurierska wyróżnia się przede wszystkim wzorowym kontaktem z klientami. W internetowym Biurze Obsługi Klienta zamieszczone są różne numery telefonów i adresy e-mail w zależności od tego, jaką sprawę chcemy załatwić. Oprócz tradycyjnych form kontaktu, przewoźnik oferuje również czat z konsultatntem oraz infolinię internetową. Firma prowadzi również aktywny dialog z klientami na Facebooku. Od niedawna działa tam również aplikacja BOK, gdzie można zadać pytanie, wyszukać oddział firmy czy monitorować przesyłkę. Same usługi firmy charakteryzują się przystępnymi cenami. Firma prężnie się rozwija, więc przyznaliśmy jej dodatkowy punkt za pierwsze miejsce w rankingu TOP 500 wśród polskich firm kurierskich.
Wadą Siódemki jest, nadal niewystarczająca dla wielu klientów, jakość usług kurierskich. W internecie można znaleźć wiele negatywnych opinii dotyczących zagubienia przesyłki czy problemów z doręczeniem.
 

Miejsce 6 – TNT Express

TNT to firma kurierska specjalizująca się w nietypowych przesyłkach. W ofercie usług dodatkowych proponuje swoim klientom przewozy w suchym lodzie czy obsługę przesyłek niebezpiecznych. Firma cieszy się również dobrą opinią wśród klientów i cenami na dość dobrym poziomie. W rankingu TOP 500 TNT zajęło wysoką, szóstą pozycję.




Miejsce 7 – Opek 

Zaletą tego kuriera są przede wszystkim niskie ceny usług. Niestety nie dotyczy to już opcji dodatkowych, które są najdroższe wśród wszystkich porównywanych ofert. Opek pobiera również dopłatę za doręczenie przesyłki pod adres prywatny. Za te dwa fakty odjęliśmy firmie 2 punkty w naszym rankingu.

Firma kurierska Opek została wykupiona przez firmę FedEx w 2012. (aktualizacja 2022)

 

Miejsce 7 – K-EX

Niestety, firma kurierska K-EX jest bardzo krytykowana przez klientów za jakość usług. To bardzo wyróżniająca się cecha w porównaniu do konkurencji, więc przyznaliśmy za to punkt ujemny. Dodatkowo firma nie nęci również niskimi cenami przesyłek. Przynaliśmy jednak temu przewoźnikowi punkty za szeroki wachlarz usług dodatkowych i ich niewygórowane ceny.


Miejsce 9 – GLS

W przypadku GLS braliśmy pod uwagę jedynie usługi kurierskie dostępne dla klientów indywidualnych, czyli tzw. Parcel Van. Niestety, w tym serwisie nie ma dostępnych żadnych dodatkowych usług – stąd punkty ujemne. Firma natomiast cieszy się dobrą opinią klientów.
Komentarzy (11)
Magda Krawczyk
Saturday, 11 February 2023 o 13:09
Ten ranking to żart???
Miałam do czynienia z wieloma kurierami, bo dużo kupuję przez internet, ale firma dpd to dno!!! i drugiego takiego dna w Polsce nie ma.
Za każdym razem, kiedy tak wychodzi, że jestem zmuszana (bo z własnej woli tego przewoźnika nie wybieram) do skorzystania z ich usług, powtarza się to samo.
Kuriera ani widu, ani słychu, wiadomość "adresat nieobecny", albo "odmówił przyjęcia przesyłki" i przesyłka jest odsyłana do nadawcy. To nie jest firma kurierska, to jest firma hohsztaplerska!
To się zdarza z taką regularnością, że trudno tu mówić o przypadku.
Thursday, 08 February 2018 o 04:08
Ranking jest ciekawy
jack
Friday, 17 November 2017 o 15:13
Miałem do czynienia z różnymi firmami kurierskimi różnie bywało wiadomo ideału nie ma , ale ostatnio DPD przebiło znacznie innych,spodziewałem się paczki ale rano dostałem tylko sms że mogę zapłacić kurierowi kartą,a że mialem wyjazd niedaleki tylko 12km to pojechałem,o godz 10;58 dzwoni kurier że dojeżdza czy jestem w domu,mówię że zaskoczył mnie poz domem i za 10 min będę on nie ma takiej opcji następnie będzie w poniedziałek.Po przyjeździe do domu uruchomiłem komp i czekał na mnie email otrzymany 10;58- dostawa kuriera 11;00-13;00,a kurier był już przed 11;00.Każdy z innej firmy dzwonił przynajmniej 15-30min wcześniej,były sms od firmy o planowanym dostarczeniu przesyłki.Także DPD obecnie wyróżnia się wyjątkową dbałością o klienta,zalecam omijanie szerokim łukiem. UPS,DHL.GLS w miarę takich absurdów nie było.
Marcin
Monday, 05 January 2015 o 17:53
Zdążyłem kilkakrotnie jako osoba prywatna zlecać małe przesyłki KEX-em poprzez brokera. Jak dotychczas nie mogę narzekać , odbiór z adresu prywatnego, miły kurier, sprawna dostawa i niska cena.
Agata
Friday, 02 January 2015 o 13:34
Nie polecam korzystania podczas zakupów z kuriera Siódemki, gdyż jest to nierzetelna firma, która zupełnie nie jest nastawiona na zadowolenie klienta. Kurier dzwoni o godzinie 10 z pretensją, że nikogo nie ma w mieszkaniu i zostawi paczkę w pobliskim sklepie RTV (może zgodziłabym się na to mieszkając w małej wsi gdzie wszscy sie znają, ale w dużym mieście gdzie w tym sklepie w życiu nie byłam?? co za absurdalny pomysł?!). Po poinformowaniu kuriera, że mogę odebrać paczkę po godz 16.30 (to zaskoczenie, że ludzie nie siedzą i nie wyczekują kuriera tylko śmią iść do pracy?!) dowiaduję się, że kuriera wtedy już nie będzie i w miejscu mojego zamieszkania jest teraz, później już nie. Po raz kolejny paczka ląduje u sąsiada...nietety nawet nie zostałam poinformowana u którego. Nie mniej jednak to i tak lepsze rozwiązanie, gdyż ostatnio dostałam tylko SMSa z informacją, iż paczka czeka pod nr 6 - telefonu od kuriera brak. Wydaje mi się, że wybierając usługę kuriera oczekujemy lepszej jakości niż Poczta Polska, a okazuje się że jest jeszcze gorzej.
mocher
Tuesday, 25 November 2014 o 20:18
KPINA Z KLIENTA ,PONIZEJ KRYTYKI Witam ma problem z dostarczeniem paczki pod wskazany adres : proszę o interwencję u DPD . Ja już złożyłem reklamację tutaj kopi dla wyjaśnienia :Witam . Jestem oburzony , zachowanie pracownika Państwa firmy kurier z numerem tel.503 960680 kod kuriera BOK .Po kontakcie telefonicznym z kurierem (numer tel z awizo jedyna wa żna wypełniona przez niego rubryka foto w załączniku) ,odpowiedział iż on już nie pracuję , chciałem podjechać na terenie miasta po odbiór (godzina 15:00 24.11.2014) Następnie po rozmowie z koordynatorem kurierów miało się coś zmienić i paczkę miałem dostać następnego dnia (paczka 24 H ).Będąc w domu od 14:00 oczekiwałem na przesyłkę.Godzina 18:50 25.11.2014 po telefonie do Pana Damiana koordynatora 519518272 usłyszałem że on nie wie gdzie jest paczka i mam złożyć reklamację . Po prostu kpina z klienta ( zaznaczę że to paczka 24 H ) .Zebranie tych wszystkich informacji zajęło mi dużo czasu , nie adekwatnych do ceny usługi i straty z niedostarczeniem przesyłki również .Współpraca z Państwa firmą to jakaś żenada , mam nadzieję że ktoś po drugiej stronie . Zastanówcie się nad zmianą bo już straciliście klienta.Nie kupię już nic z kurierem DPD
Agata
Wednesday, 22 October 2014 o 10:10
Nigdy więcej Siódemki. Kurier nie po raz pierwszy dostarcza przesyłkę po 3 dniach roboczych. Infolinia nie jest w stanie skontaktować się z kurierem. Skargi i klienta mają w dalekim poważaniu. Sczerze odradzam, piechotą będzie szybciej.
misiek9001
Friday, 01 November 2013 o 14:16
sory ale DPD to jakaś masakra ......kurier bezczelny a na przesyłkę czekałem kilka dni...zresztą siódemka jest na podobnym poziomie....
Kuriero
Thursday, 23 May 2013 o 10:14
Nasz ranking oparty jest na obiektywnych danych (porównywaliśmy ceny, dostępność usług). Informacje były czerpane z cenników firm, serwisu Opineo, rankingu TOP 500. Oczywiście każdej firmie zdarzają się wpadki i każdy ma prawo nie zgadzać się z taką a nie inną oceną. Szczegółowych wyliczeń nie podawaliśmy, bo odbyłoby się to kosztem czytelności i przystępności artykułu.
Frank
Wednesday, 08 May 2013 o 11:22
Co do DPD, to nie wiem w jaki sposób znalazła się na drugim miejscu. Z mojego doświadczenia i moich znajomych to zwykłe buraki. Cały dzień oczekiwania na odbór paczki, po czym okazuje się, że nikt po to nie przyjedzie. Brak jakiejkolwiek wiadomości o zmianach planu kuriera. Centrala nie wie nawet gdzie mieści się ich punkt przyjmowania paczek (sam chciałem zawieźć), dzwoniąc do firmy, przez 5 minut słuchamy muzyczki(a koszt tego słuchania to chyba 50gr za min !!!) dzwoniąc kilkanaście razy jet to wkurzające - wreszcze ktoś obiera - traktuje Cię jak kmiota, w efekcie pozostaje tylko odbiór przelanej kwoty z usługę( o ile się to uda ) i mieć nadzieję, że nikt inny nie wpakuje się w "usługę" firmy DPD. Kpina i buractwo, ale tu sprawdza się tu stare powiedzenie "Jaka płaca, taka praca" :) Pozdro.
Wednesday, 26 September 2012 o 17:44
jakaś lipa, nie ma DPD najlepszej firmy z którą do tej pory mialem okazję korzystać
Dodaj swoją opinię
Ocena