Przyszłość rynku usług kurierskich

Dodano: Friday, 01 June 2012 o 15:34  
Obecnie branża kurierska wychodzi z kryzsu i coraz prężniej się rozwija. Jednak niesie to ze sobą coraz więcej wyzwań dla firm działających w tym sektorze. Wyraźnie widoczne jest przesuwanie punktu ciężkości w podjmowaniu decyzji z firmy na klienta. Zwiększona świadomość klientów, nawet tych indywidualnych, powoduje, że firmy kurierskie muszą coraz bardziej elastycznie dostosowywać się do nowych wymagań. Jeśli chodzi o klientów indywidualnych, to coraz częściej dokonują oni zakupów w Internecie i chcą, aby ich towar został dostarczony jak najszybciej. Wielu z nich poczta już nie wystarcza


Najważniejsza jest komunikacja

Prawidłowy proces komunikacji między firmą kurierską a klientem jest kluczowym elementem niezbędnym do osiągnięcia skcesu. Na początku firma powinna ułatwić klientowi określenie parametrów usługi, jakiej on oczekuje. Należy wziąć pod uwagę zarówno wymagaia klientów biznesowych, jak i indywidualnych. Do najważniejszych klientów firmy przydzielane są zespoły specjalistów, które tworzą rozwiązania ściśle dopasowane do specyfiki transportu w danej firmie. Powstają również gotowe rozwiązania dla poszczególnych branż np. medycznej, FMCG czy też motorzacyjnej. Każda branża bowiem ma różne wymagania. Dla przykładu towary transportowane dla branży medycznej często wymagają niezmiennej, ujemnej temperatury podczas transportu. Jednak największym wyzwaniem dla firm przewozowych jest obecnie komunikacja z klientem indywidualnym. Trudno z każdymtakim klientem rozmawiać indywidualnie. Z pomocą przychodzą tutaj nowe technolgie. Firmy kurierskie tworzą bowiem na swoich stronach internetowych aplikacje ułtwiające klientowi wybór określonej usługi. Przykładem takiej pomocy jest niedawno uruchomiona przez pocztę strona paczkapocztowa.pl, gdzie podając wagę przesyłki, wymagany termin doręczenia i ewentualne opcje dodatkowe wyświwetla się lista dostępnych usług. Komunkacja z klientem indywidualnym dostarcza również problemów na etapie doręczenia. Mimo, że klienci są już powiadamiani za pomocą wiadomości SMS lub e-mail o planowanym terminie doręczenia przesyłki, to i tak kurier nie zawsze zastaje odbiorcę w domu. Obecnie powstają już pierwsze innowacyjne usługi pozwalające odbiorcom dokładnie ustalić termin wizyty kuriera. Przykładem takiego rozwiązania jest usługa firmy DPD - iSMS. Dzięki niej klient może zmienić termin dostawy wysyłając jedynie wiadomość SMS. W przyszłości będą prawdopodobnie również powstawać usługi, dzięki którym klienci będą mogl określić również godzinę doręczenia przesyłki.


Wiele udogodnień i innowacji

Branża kurierska cały czas zwraca się ku coraz większej wygodzie klienta. Aplikacje do zamawiania i śledzenia przesyłek są coraz bardziej intuicyjne i przejrzyste. Będą one również coraz częściej przenoszone na urządzenia mobilne. Już dziś dostępna jest aplikacja Siódemki - Mobile 7, która umożliwia klientom zamawianie kuriera i śledzenie statusu przesyłki gdziekolwiek się znajdą. Ulepszone mogą zostać również mobilne urządzenia dla kurierów. Mogłyby bć rzszerzone np. o opcję pay pass umożliwiającą klientowi szybką zapłatę za przesyłkę i zmniejszającą ilość gotówki wożonej przez kuriera, co jest rozwiązaniem dość niebezpiecznym.

Innowacje znajdą też miejsce w procesie obsługi paczek w firmach kurierskich. Być może pojawi się rozwiązanie umożliwiające automatyczne sortowanie przesyłek dziś uważanych za niestandardowe. Skróciłoby to czas obsługi takich paczek i zmniejszyło zapotrzebowanie na pracę ludzką w sortowniach. Udoskonalane będą również informatyczne systemy zarządzania flotą kurierów i transportem liniowym (między terminalami firmy).
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena