Logistyka w e-commerce

Dodano: Friday, 05 October 2012 o 15:47  
Na konferencji eCommerce Standard 2012, która odbyła się 27-28 września w Warszawie zaprezentowano kolejną edycję raportu o polskim rynku e-commerce. W raporcie eCommerce 2012, tak jak w poprzednich wydaniach, zaprezentowano wyniki badania polskich sklepów internetowych.Jednym z badanych obszarów była logistyka e-sklepów. Prezentujemy te wyniki raportu, które dotyczą rynku kurierskiego.


Przesyłka pocztowa czy kurierska?

Szybka i bezproblemowa dostawa towaru do klienta to jeden z czynników warunkujących sukces sklepów internetowych. Jakie opcje dostawy udostępniają więc e-sprzedawcy? Sposobem dostawy oferowanym przez największą grupę e-sklepów jest, niezmiennie od trzech lat, przesyłka kurierska. Udostępnia ją 91,6% sklepów. Coraz częściej jednak e-sprzedawcy rezygnują z innych form dostawy. Odsetek sklepów udostępniających przesyłki pocztowe spadł o 13,25 punkta procentowego w porównaniu do 2009 roku, a odbiór osobisty udostępnia około 74% sprzedawców, kiedy dwa lata temu było ich 81%.
 

 
Również wśrod klientów e-commerce największą popularnością cieszą się przesyłki kurierskie. Aż 66,4% z nich wybrało je jako sposób dostawy towaru. Jest to jednak trochę mniej, niż w zeszłym roku. Spowodowane jest to m.in tym, że ciągle spadają ceny tych usług i obecnie są one porównywalne do usług pocztowych. Systematycznie od czterech lat maleje natomiast popularność przesyłek pocztowych. W 2011 roku wybrało je tylko 37,2% klientów, gdy w 2008 roku było to 71,6%.
 

 

Firmy logistyczne

Nadal najwięcej sklepów internetowych współpracuje z Pocztą Polską. Jest to spowodowane tym, że jest to jedyny operator oferujący usługi pocztowe na terenie całej Polski. Jednak e-sprzedawcy stopniowo rezygnują z usług PP. W porównianiu do 2010 roku, odsetek e-sklepów współpracujących z państwowym operatorem spadł o 10 punktów procentowych. Wśród firm kurierskich największą popularnością w polskim e-commerce cieszy się UPS Polska. Z tym przewoźnikiem współpracuje 37% sprzedawców. Tuż za UPS plasuje się DPD, które odnotowało w tym roku największy wzrost popularności, z 22% współpracujących sklepów w 2010 roku do 34,5% w 2011 roku.
 


Dane i grafiki pochodzą z raportu eCommerce Standard 2012.
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena