Kurierzy coraz bardziej umacniają swoją pozycję w e-commerce

Gospodarka magazynowa
Odsetek sklepów internetowych nieposiadających własnego magazynu z roku na rok maleje. W 2008 roku było to aż 22% sklepów, w 2010 – tylko 7%. Obecnie przyczynami rezygnacji z własnego magazynu jest obniżenie kosztów lub stosowanie dropshippingu, czyli przerzucenia odpowiedzialności za wysyłkę na producenta lub dostawcę. Z analizy zależności między powierzchnią magazynu a zyskami sklepu wynika, że sklepy większe, z większymi magazynami częściej przynoszą zyski. Nadal jednak dominują na rynku sklepy z małymi magazynami, do 50 m2.
Formy dostawy
Wśród najczęściej oferowanych form dostawy towarów z e-sklepów dominuje przesyłka kurierska. Jej popularność w stosunku do 2009 roku zwiększyła się o jeden punkt procentowy. Obecnie aż 93% e-sprzedawców udostępnia tę opcje dostawy swoim klientom. Z drugiej strony na popularności systematycznie tracą przesyłki pocztowe. Obecnie są oferowane przez 74% sklepów, czyli o ponad 2% mniej niż w zeszłym roku. Respondenci nie mieli możliwości zaznaczenia takiej opcji dostawy jak Paczkomaty, ale były one często wymieniane w pozycji „Inne”. Ta pozycja była jednak wybrana jedynie przez ok. 3% sklepów.
Najpopularniejsze firmy kurierskie w Internecie
Pozycję lidera wśród firm kurierskich dostarczających towar z Internetu, tak ja w zeszłym roku, zajmuje firma UPS Polska. Odnotowała ona jednak spadek popularności, a z jej usług korzystało w 2010 roku 39% sklepów. Spadek popularności zanotowała również firma DHL Express tracąc swoją zeszłoroczną drugą pozycję na rzecz DPD Polska. Z usług DPD korzystało blisko 22% sklepów, natomiast z DHL – prawie 21%.
Paczkomaty szybko się rozwijają
Największy wzrost popularności wśród e-sklepów odnotowała firma InPost, właściciel Paczkomatów. Liczba sklepów współpracujących z tą firmą zwiększyła się prawie dwukrotnie od zeszłego roku. Źródłem sukcesu Paczkomatów jest ich innowacyjność – przesyłki można odbierać w prawie 300 automatach w całej Polsce przez 24 godziny na dobę. Do sukcesu przyczyniła się również intensywna promocja w social media.
Cały raport dostępny jest pod tym adresem: http://www.internetstandard.pl/whitepapers/1843/Prezentujemy.raport.eCommerce.2011.html