Kondycja polskiego sektora e-commerce

Dodano: Friday, 23 November 2012 o 14:14  
Polski sektor e-commerce napędza popyt na usługi kurierskie w naszym kraju, ponieważ większość towarów zakupionych w sieci dostarczają do nabywców właśnie kurierzy. Wynika z tego, że dotychczasowy szybki rozwój e-handlu w kraju wpływał również na dobrą kondycję branży KEP. Przyglądamy się więc jak ten sektor radzi sobie obecnie i jakie są jego perspektywy na przyszłość.
 

E-handel hamuje

Polski sektor e-commerce rozwija się najdynamiczniej w Europie, choć Polacy nadal wydają w sieci jedynie niewielką część swoich dochodów. W ciągu ostatnich kilku lat sektor ten odnotowywał  kilkunastoprocentowe wzrosty. Jednakże pojawiają się już pierwsze symptomy nasycania rynku. Świadczyć o tym może spowolnienie przyrostu liczby sklepów internetowych w polskiej sieci. Szacuje się, że w 2012 roku będzie ich więcej o 12% w porówaniu do roku poprzedniego, kiedy w 2009 roku przyrost ten wynosił 30%. Najmniej nowych e-sklepów powstaje w segmencie elektroniki. Jedną z najbardziej konkurencyjnych sktorów jest branża „Dom i Ogród”, gdzie funkcjonuje już ok. 2500 sklepów. Natomiast w pozostałych grupach asortymentowych liczba ta nie przekracza 1500.


Wzrost mimo wszytsko

Spadająca liczba nowootwieranych sklepów nie oznacza jednak spadku obrotów w sektorze e-commerce. Szacuje się, że blisko 60% sklepów internetowych odnotuje w 2012 wzrost sprzedaży. W polskim e-commerce zostaną więc sklepy, które zdobyły już stałych klientów i cieszą się dobrą opinią, co będzie miało wpływ na podniesienie jakości usług w tej branży.


Kurierzy w e-handlu

Jeśli chodzi o firmy kurierskie, z których korzystają e-sprzedawcy, to największą popularnością w polskim e-commerce cieszy się firma UPS, z której usług korzysta 41,6% sklepów. Firma ta odnotowała jednak w tym roku spadek udziału w branży aż o 7,4%. Zaraz za nią plasuje się DPD obsługujące 29,8% e-sklepów. Z usług firmy DHL korzysta natomiast 19,6% e-sprzedawców. Te dwie firmy odnotowały z kolei największe wzrosty udziału w sektorze e-commerce. Warto również zwrócić uwagę, że duży wzrost udziału w rynku w ciągu ostatniego roku odnotowała firma InPost (z 1% do 6,8%), a duży spadek odnotował Pocztex (z 10% do 2,9%).
 

Jak sklepy wybierają kuriera?

Wybór operatora logistycznego uzależniony jest m.in. od wielkości sklepu np. z oferty kuriera GLS korzysta 5,7% młodych i małych e-sklepów i aż 25,2% sklepów większych i dłużej działających. Właściciele sklepów internetowych bardzo pozytywnie oceniają jakość usług kurierskich. Aż 86,4% e-sprzedawców jest zadowolonych z tych usług. Wybierając operatora logistycznego e-sklepy kierują się przede wszystkim terminowością i skutecznością doręczenia przesyłek (aż 90% badanych uznało ten czynnik za bardzo ważny). Na drugim miejscu wśród tych czynników znajdują się natomiast ceny usług, które są bardzo ważne dla 77,2% e-sprzedawców.

Jak widać, przeowźnicy nie muszą się na razie martwić o stagnację na rynku e-commerce. Obecnie najważniejsza jest jakość usług oraz utrzymywanie obecnych klientów. Firmy, które mają mały udział w tym rynku będą próbowały przejąć część klientów od swoich konkurentów, więc nawet najwięksi gracze nie mogą się czuć bezpiecznie.
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena