Katastrofy i incydenty lotnicze z udziałem floty firm kurierskich cz. 2

Dodano: Saturday, 05 August 2023 o 11:13  

Fedex Express lot 80

31 lipca 1997 roku samolot lotu numer 14 linii firmy kurierskiej Fedex Express rozbił się podczas lądowania na lotnisku Newark w New Jersey w USA. Leciał z Singapuru ze stacjami pośrednimi w Malezji oraz na Alasce. Oprócz dwóch pilotów na pokładzie znajdowało się trzech pasażerów. Maszyna podchodziła do lądowania z jednym niedziałającym silnikiem. Podczas lądowania piloci zrozumieli, że droga lądowania będzie zbyt krótka (w rzeczywistości była wystarczająca, jednak prawdopodobnie urządzenia pokładowe były częściowo niesprawne) i zdecydowali się na szybsze schodzenie.

Samolot odbił się od pasa startowego i wylądował dopiero 1100 m dalej. Piloci nie byli w stanie utrzymać prawidłowego kursu i maszyna była powoli ściągana na prawą stronę. Ostatecznie prawe skrzydło uderzyło w drzewo, konsekwencją czego był szybko rozprzestrzeniający się pożar. Szczęśliwie wszystkie pięć osób uciekło przez okno kabiny. Samolot firmy kurierskiej spłonął doszczętnie.

Fedex Express lot 14


Kolejny feralny lot linii Fedex (lot numer 14) miał miejsce 23 marca 2009 roku. Wówczas lecący z Kantonu do Tokio MC Donnel Douglas MD – 11F spadł na pas startowy na lotnisku Narita. W katastrofie zginęło 2 pilotów maszyny. Przyczyną był wiejący silny wiatr, o czym tuż przed lądowaniem ostrzegała pilotów wieża kontrolna. Ci najprawdopodobniej nie zdawali sobie sprawy z powagi sytuacji.

Maszyna kuriera uderzyła z impetem w asfalt pasa startowego, odbiła się i przy drugim kontakcie z płytą lotniska niefortunnie lewe skrzydło zahaczyło o powierzchnię ziemi w konsekwencji czego samolot zmienił się w kulę ognia. Dwaj piloci zostali wyciągnięci z wraku, jednak w wyniku poniesionych obrażeń zmarli w szpitalu. Jak się okazuje przyczyną mogły być transportowane łatwopalne materiały, które znaleziono we wraku samolotu.

Rakieta przeciwlotnicza trafia w skrzydło Airbusa A300 floty kuriera DHL

Lotnisko w Bagdadzie

22 listopada 2003 roku, po starcie z lotniska w Bagdadzie w Iraku Airbus A300 należący do floty kuriera DHL został trafiony rakietą przeciwlotniczą typu Strzała II produkcji rosyjskiej. W znacznym stopniu uszkodzone zostało lewe skrzydło, co skutkowało poważną awarią systemu sterowania i pożarem. Trzyosobowa załoga samolotu podjęła szybką decyzję o powrocie do Bagdadu. Chcąc jednocześnie uniknąć kolejnych pocisków maszyna zaczęła szybko się wspinać na wysokość około 2500 m.

Piloci uczyli się jak prowadzić maszynę

Po około 10 minutach eksperymentów z niesprawnymi elementami hydraulicznego systemu sterowania załoga odzyskała kontrolę nad Airbusem. Jedyną szansą na przeżycie była odpowiednia manipulacja ciągiem działających silników odrzutowych. Niestety podczas lądowania nie udało się utrzymać kursu na pasie startowym. Samolot zboczył na piaszczyste podłoże i po przebyciu 1000 m w piasku i kurzu zatrzymał się. Po drodze przebił kilkukrotnie ogrodzenie lotniska wykonane z masywnego drutu kolczastego. Wszystkim osobom udało się wydostać z maszyny i odsunąć na bezpieczną odległość tak aby uniknąć ewentualnego kontaktu z potencjalnym wybuchem. Za odwagę i ponadprzeciętne umiejętności załoga samolotu została uhonorowana nagrodą Gordon-Burge Memory Award. Nagroda przyznana została załodze za profesjonalizm i wyjątkowo skuteczne zachowanie podczas sytuacji ekstremalnej.

Awaryjne lądowanie na zamarzniętym jeziorze

Antonov AN-226 wiozący fracht (paczki i inne przesyłki) dla DHL lecący z Helsinek do Tallinu w Estonii został zmuszony do awaryjnego lądowania 19 marca 2010 roku. 6 osobowa załoga już podczas lotu odczytała niepokojące informacje z aparatury pokładowej. Problem dotyczył poważnej awarii silnika, która uniemożliwiała podjęcie lądowania na lotnisku.  Załoga postanowiła lądować na zamarzniętej tafli jeziora Ulemiste. W wyniku incydentu dwie osoby zostały poważnie ranne.
Cała akcja ratunkowa była przeprowadzana na zamarzniętym jeziorze. Ponieważ zanotowano wyciek paliwa użyto specjalnych pomp, aby to paliwo odzyskać. Udało się również zabezpieczyć samolot, tak aby topniejący lód nie spowodował jego zatonięcia.





Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena