Firmy kurierskie w Social Mediach

Dodano: Wednesday, 01 June 2011 o 09:15  
 Nadchodzi era mediów społecznościowych. Według raportu Social Media 2010 opublikowanego przez Internet Standard światowe wydatki na reklamę i social media marketing mają wynieść w 2011 roku 4,3 mld dolarów, czyli 6,3% wydatków na reklamę internetową. Prognoza przewiduje wzrost wydatków o 1 mld dolarów w porównaniu do zeszłego roku. Oczywiście największa część tych wydatków  generowana jest przez Facebook. Jak firmy kurierskie radzą sobie z nową formą aktywności w Internecie? Czy docierają do użytkowników social mediów? Przyjrzeliśmy się firmom kurierskim działającym na polskim rynku pod kątem obecności w mediach społecznościowych i dzielimy się z Wami naszymi spostrzeżeniami.

UPS na czele

Szukając firm kurierskich w mediach społecznościowych przekonaliśmy się, że większość z nich nie zdążyła jeszcze wykorzystać potencjału, jaki daje ten nowy obszar aktywności w sieci. Jest jednak jeden pozytywny wyjątek. Firma UPS jest obecna we wszystkich najważniejszych serwisach społecznościowych i prowadzi tam profesjonalną komunikację ze swoimi fanami i klientami. Na Facebooku, najpopularniejszym serwisie tego typu na świecie, firma UPS ma aż trzy oficjalne strony. Pierwsza jest poświęcona ogólnej działalności firmy. Znajdziemy na niej ciekawostki związane z logistyką, aktualności firmowe i pytania mające na celu lepsze poznanie użytkowników. Oficjalną stronę UPS lubi prawie 24.000 osób.
 
Kolejna strona korporacji poświęcona jest innowacyjnemu narzędziu do monitorowania przesyłek – UPS Widget. Jest to tzw. brand mate, czyli sympatyczny stworek, którego możesz zainstalować sobie na pulpicie. Na fanpage możemy znaleźć komiksy z jego udziałem, nowe wersje graficzne i aktualności. Trzecia strona firmy UPS na Facebooku to UPS racing. Korporacja sponsoruje wiele wyścigów samochodowych oraz własny team z kierowcą Davidem Raganem. Na stronie relacjonowane są sukcesy zespołu.

Wiele serwisów

Jednak na Facebook’u działalność firmy UPS się nie kończy. Ma ona również swój własny kanał w serwisie YouTube, gdzie zamieszcza swoje reklamy, wywiady z menedżerami i pracownikami oraz relacje z przeprowadzanych przez nią akcji. Kanał ma 513 stałych widzów, a wszystkie zamieszczone na nim filmy były wyświetlane aż 433.000 razy. Kolejnym serwisem, na którym działa UPS jest Twitter. Jeśli klienci zgłaszają tam swoje problemy, firma próbuje je natychmiast rozwiązać. Na profilu umieszczane są również ciekawostki i linki do ciekawych artykułów. Firmę śledzi na Twitterze ponad 5,5 tysiąca osób. Firma nie skupia się jednak tylko na globalnych działaniach w mediach społecznościowych. Jest również obecna jako pracodawca w polskim serwisie GoldenLine. Jest to strona skupiająca biznesmenów i ukierunkowana na jeden aspekt życia – karierę. Obecność firmy UPS na tym portalu uwiarygadnia ją jako pracodawcę i pozwala na utrzymywanie kontaktu ze swoimi pracownikami. Warto zaznaczyć, że jest to jedyna firma kurierska obecna w tym serwisie. Niemal wszystkie profile firmy w mediach społecznościowych mają jednolitą, brązową kolorystykę, co sprawia, że oprawa graficzna również wygląda bardzo profesjonalnie. Poniżej znajdziesz profil firmy na GoldenLine.
 
 

Nie wszystko jest tak jak powinno

A jak radzą sobie pozostałe firmy? DHL posiada swoje profile na YouTube i Twitterze. Są one dość dobrze prowadzone. Jednakże dużym zaniedbaniem ze strony tej firmy jest jej fanpage na Facebooku. Firma nie zamieszcza tam żadnych wpisów, a zarazem pozwala swoim fanom na pisanie na tablicy. W efekcie powstaje wielojęzyczny chaos. Pojawiają się pytania o ceny, narzekania i wpisy w ogóle nie związane z firmą. Mimo, że fanpage ma ponad 17.000 fanów, to nie jest on w ogóle zarządzany, a potencjał tego serwisu marnuje się. Bardzo podobnie wygląda sprawa fanpage na Facebooku firm DPD, GLS i TNT. Firma TNT, podobnie jak DHL postawiła na Twitter i YouTube. Na tym ostatnim portalu zamieszczane są filmy informacyjne na temat kariery w TNT oraz jej działalności. Na Twitterze można śledzić aktualności firmowe.
 
Jak widać nie wszystkie firmy kurierskie doceniają marketing w mediach społecznościowych. Większość z nich nie jest tam obecna. Powinny one jednak pamiętać, że ich klienci korzystają z tego typu serwisów, a brak zarządzania informacjami o firmie pojawiającymi się w Internecie może przynieść poważne problemy. Pochwalić możemy jedynie firmę UPS prowadzącą zintegrowaną i profesjonalną komunikację z klientami.
 
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena