Czy Poczta Polska zaczyna zagrażać kurierom?
Dodano: Friday, 25 January 2013 o 13:18

Świąteczne paczki obsłużone przez PP
W 2012 roku, w okresie przedświątecznym, klienci Poczty przesłali ponad 4,5 mln paczek, czyli o 10% więcej, niż w poprzednim roku. Główną przyczyną tego wzrostu jest rozwój sektora e-commerce. Najwięcej osób skorzystało z tradycyjnej usługi Paczki Pocztowej. Rosnącą popularnością cieszą się jednak również usługi kurierskie Pocztexu oraz Przesyłki Gabarytowe. Poczta odnotowała również wzmożony popyt na usługi w okresie zwrotów prezentów zakupionych przed Świętami.
Ofensywa w e-commerce
Mimo, że w ubiegłych latach Poczta traciła klientów z grupy sprzedawców internetowych, to nadal 40% przesyłek w spółce nadawanych jest przez tego typu podmioty. Aby dopasować swoją ofertę do wymagań sektora e-commerce, Poczta Polska w ubiegłym roku całkowicie zmieniła Pocztex. Ceny przesyłek zostały obniżone średnio o 30%, wprowadzono powiadomienia sms-em lu e-mailem o nadaniu przesyłki, a zwrot kwoty pobrania jest najszybszy na rynku. W cenie usługi zawarte jest ubezpieczenie do kwoty 1000 zł. Dzięki tym zmianom Pocztex jest coraz częściej wybierany przez klientów na dostawcę produktów kupionych w sieci.
Obsługa e-handlu
Segment e-commerce rośnie w tempie 30% w skali roku. Ma to wpływ na wzrost rynku KEP, który w ciągu kilku najbliższych lat będzie rósł o 7-8% rok do roku. Poczta Polska szacuje, że w 2013 roku podwoi swoje obroty osiągane na rynku kurierskim. Już dziś odnotowuje ona bowiem wzrost liczby umów podpisywanych z klientami biznesowymi. W przypadku obsługi takich klientów Poczta odbiera przesyłki bezpośrednio od nadawcy i transportuje do sortowni. Pozwala to zaoszczędzić czas i uwalnia klienta od konieczności odwiedzania placówek pocztowych.
Tak konsekwentne realizowanie strategii umożliwia Poczcie Polskiej coraz skuteczniejsze konkurowanie z firmami kurierskimi. Możliwe jest, że za kilka lat PP znajdzie się w czołówce najlepszych kurierów w naszym kraju. Przewoźnicy powinni przygotować się na taką ewentualność i podjąć walkę konkurencyjną.
Tak konsekwentne realizowanie strategii umożliwia Poczcie Polskiej coraz skuteczniejsze konkurowanie z firmami kurierskimi. Możliwe jest, że za kilka lat PP znajdzie się w czołówce najlepszych kurierów w naszym kraju. Przewoźnicy powinni przygotować się na taką ewentualność i podjąć walkę konkurencyjną.
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię