Transport kontenerowy – najważniejsze informacje

Dodano: Wednesday, 01 June 2011 o 16:08  
Transport kontenerowy to specyficzna gałąź transportu. Rozmiary i właściwości kontenerów powodują, że do ich transportu używa się specjalistycznych środków transportowych pozwalających na szybki załadunek i rozładunek. Kontenery są najczęściej transportowane drogą morską na specjalnych typach statków: kontenerowcach, semikontenerowcach i rorowcach. Transport drogowy i kolejowy kontenerów jest jedynie uzupełnieniem transportu morskiego. Transport kontenerów drogą lądową również wiąże się z koniecznością posiadania specjalistycznych pojazdów dostosowanych do przewożenia tych specyficznych ładunków.

Rynek ma się dobrze

Obecnie wiele przedsiębiorstw działających na skalę międzynarodową wybiera przewozy kontenerowe jako tani sposób na transport. Jednak z powodu międzynarodowego kryzysu gospodarczego rynek przewozów kontenerowych skurczył się w 2009 roku o 10,3%. Zaskoczeniem dla ekspertów było odrobienie tych strat już w następnym roku i wzrost rzędu 12,2%. W 2010 roku kontenerowy transport morski wyniósł 138 mln TEU (jednostka pojemności równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp). Obecnie aż 90% drobnicy jest transportowane w kontenerach. Wzrost popularności tych przewozów spowodowany jest kilkoma czynnikami, m.in. wzrostem zainteresowania outsourcingiem, szybszym załadunkiem i rozładunkiem w porównaniu do drobnicy i bezpieczeństwem ładunków. Szybkość przeładunku jest uwarunkowana budową samych kontenerów. Są one wyposażone w narzędzia ułatwiające manipulowanie i przeładunek, a ich wystandaryzowane wymiary pozwalają na stosowanie standardowych procedur za- i wyładunku oraz specjalistycznego sprzętu. Warto również zauważyć, że kontenery są wykorzystywane do transportu ładunków różnego rodzaju, również tych wymagających specjalnych warunków. Dostępne są kontenery chłodnicze, grzewcze, cysterny czy kontenery do przewozu gazów.

Na czym to polega?

Specyficzny jest również system, w jakim odbywa się transport kontenerów. Wyróżnia się w nim dwa zasadnicze typy przewozów: oceaniczne oraz tzw. serwis dowozowy. Pierwszy rodzaj transportu łączy kontynenty. Ze względu na gabaryty kontenerowców przewożących ładunki przez oceany tylko nieliczne porty na świecie mogą obsługiwać ten rodzaj połączeń. W nich następuje przeładunek na mniejsze statki lub ciężarówki. Mniejsze kontenerowce obsługują serwis dowozowy dostarczając kontenery do mniejszych portów na kontynencie. Jeśli kontener dostarczany jest do odbiorcy drogą lądową, to firma transportowa ma obowiązek zwrócenia pustego kontenera do portu, w którym go odebrała.
Decydując się na przewozy kontenerowe przedsiębiorstwo ma dwa rodzaje frachtu do wyboru: FCL i LCL. FCL (z ang. Full Container Load) to frach pełno-kontenerowy, czyli taki, w którym cały kontener jest wykorzystywany tylko przez jednego nadawcę. Analogicznie, LCL (Less than Container Load) to rodzaj transportu drobnicowego, w którym jeden kontener jest zajęty przez ładunki różnych nadawców. Wybór zależy przede wszystkim od wielkości firmy oraz specyfiki jej produktów.

Chcą wysyłać kontenery, ale…

W Polsce największą przeszkodą w korzystaniu z przewozów kontenerowych jest ograniczony dostęp do samych pustych kontenerów. Większość z nich jest zlokalizowana w portach lub ich okolicach. W głębi kraju nadawcy mogą liczyć jedynie na lądowe kolejowe terminale kontenerowe, których usługi są bardzo ograniczone. W związku z tym koszty pozyskania kontenerów są wysokie i zniechęcają do korzystania z tego typu transportu.
 
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena