Transport intermodalny w Polsce

Dodano: Thursday, 06 September 2012 o 14:19  

Na czym to polega?

Transport intermodalny to łączenie różnych gałęzi transportu w przewożeniu tej samej jednostki ładunkowej. Oznacza to, że towar raz zapakowany w taką jednostkę nie ulega rozpakowaniu czy przepakowaniu w trakcie przewożenia. Taką jednostką ładunkową może być np. kontener, naczepa czy samochód ciężarowy. Transport intermodalny charakteryzuje się wieloma zaletami. Pozwala obniżyć koszty, zapewnia terminowe dostarczenie ładunku, jest przyjazny dla środowiska i zapewnia większe bezpieczeństwo towarów, niż inne metody. Jednakże do realizowania takiego transportu niezbędna jest specjalistyczna infrastruktura. Terminale kolejowe powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia przeładunkowe takie jak dźwigi, suwnice czy samojezdne maszyny. Najczęściej bowiem transport intermodalny oznacza łączenie transportu samochodowego z kolejowym.
 

Sytuacja na rynku

W Europie Zachodniej transport intermodalny jest dużo bardziej popularny, niż w Polsce. Stanowi on tam prawie 10% ogólnej wartości ładunków, tymczasem w naszym kraju ten udział jest kilkukrotnie mniejszy. Przyczyną tak słabego zainteresowania tym transportem w Polsce jest słaba infrastruktura drogowa i kolejowa w kraju. Oznacza to, że istnieje jeszcze bardzo duży potencjał do zagospodarowania, szczególnie, że w czasach spowolnienia gospodarczego transport intermodalny staje się ciekawą tańszą alternatywą. Niezbędne są jednak duże inwestycje. W naszym kraju większość transportu to przewozy samochodowe – 74%. Przewozy kolejowe stanowią jedynie 17% rynku. Obecnie w Polsce przewozy intermodalne realizuje 7 licencjonowanych przewoźników: CTL, DB Schenker, PKP Cargo, PKP LHS, Lotos Kolej, Rail Polska i Majkoltrans.
  

Optymistyczna przyszłość

Na szczęście popularność transportu intermodalnego w Polsce z roku na rok rośnie. II kwartał 2012 roku był rekordowy. Przewoźnicy przetransportowali w tym okresie 256,1 tysięcy TEU, czyli o 40,5% niż w tym samym kwartale roku poprzedniego. Łączna masa ładunków w przewozach intermodalnych w I półroczu 2012 roku wyniosła 3,890 mln ton. Udział przewozów intermodalnych w transporcie kolejowym wyniósł 3,94% według masy. W kolejnych okresach przewidywane są dalsze wzrosty przewozów intermodalnych.
 

Rozwój infrastruktury

Niedostatki w infrastrukturze niezbędnej do transportu intermodalnego mogą być już niedługo zmniejszone. Zarówno przedsiębiorcy, jak i inne organizacje starają się wesprzeć tą przyszłościową gałąź transportu. Firma Maersk Line, globalny armator działający również w Polsce, zdecydowała się uruchomić w naszym kraju dwa intermodalne połączenia kolejowe. Funkcjonują one już od początku tego roku. Rozkłady jazdy pociągów są zsynchronizowane z wpłynięciami kontenerowców do Gdańska. Jedna linia przewozi kontenery do Kątów Wrocławskich, druga do Sławkowa na Śląsku. Towary przypływające do Gdańska pochodzą z Dalekiego Wschodu oraz z połączeń feederowych. 
 

Fundusze na inwestycje

Inne przedsiębiorstwa też mają szansę na realizację takich inwestycji. Ułatwiają to dofinansowania. W maju tego roku Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej przyznało spółce PCC Intermodal 54 mln zł dofinansowania na inwestycje w terminale intermodalne. W ramach tego projektu mają powstać dwa terminale: w Kutnie i Brzegu Dolnym. Wciąż możliwe jest uzyskanie środków z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Na ten cel przeznaczone jest prawie 170 mln zł, które może trafić do operatorów terminali kontenerowych i centrów logistycznych, zarządców portów morskich oraz właścicieli firm transportowych. Do 17 grudnia tego roku można składać wnioski na dofinansowanie w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych. Minimalna wielkość przedsięwzięcia, które może być wsparte tymi środkami to 20 mln zł. Dzięki tym funduszom transport intermodalny w Polsce może zyskać dużo lepszą infrastrukturę.
Komentarzy (1)
Arkadiusz M
Friday, 02 August 2013 o 09:24
przecież już od kilku lat specjaliści twierdzą, że transport intermodalny to przyszłość transportu, czytałem sobie ostatnio ten artykuł o wynikach przewoźników oferujących usługi intermodalne http://trans-poland.pl/przewoznicy-intermodalni/ i muszę przyznać, że to wszystko naprawdę wygląda imponująco, gdyby jeszcze w Polsce było więcej terminali...
Dodaj swoją opinię
Ocena