Konkurencja na ryku KEP

Dodano: Tuesday, 28 August 2012 o 15:32  
Rynek KEP od kilku lat cechuje się dynamicznymi zmianami. To, co 3-4 lata temu było nowością teraz jest wymaganym standardem. Firmy kurierskie muszą sprostać rosnącym oczekiwaniom zarówno klientów biznesowych, jak i indywidualnych. W dodatku w Polsce stale rośnie popyt na usługi kurierskie, więc firmy muszą radzić sobie z obsługą coraz większej ilości paczek. Bez elastycznego dopasowania swojej oferty do wymagań rynku przewoźnicy nie mogą liczyć na sukces w branży.
 

Innowacja kluczem do sukcesu

Obecnie większość przewoźników oferuje zbliżone czasy doręczeń przesyłek, których nie można przecież skracać w nieskończoność. Jeśli chodzi o ceny, to brokerzy kurierscy również doszli już do granicy, której przekroczyć się nie da. Z tych powodów na rynku ważne są innowacje – rozwiązania wyróżniające ofertę na tle konkurencji i możliwie trudne do skopiowania. Niestety ten drugi warunek jest bardzo trudny do spełnienia. Dlatego też na rynku KEP ważne jest aby stale wprowadzać pewne innowacyjne rozwiązania, aby być ciągle krok przed konkurencją. Ta firma, która zaprzestanie procesu ciągłej zmiany, po jakimś czasie pozostanie z przestarzałą ofertą i sposobem funkcjonowania. Aby zrozumieć, jak ważna jest nowa technologia dla przewoźników, warto wiedzieć, że firma UPS inwestuje w nią ponad miliard dolarów rocznie. Nowe rozwiązania mają przede wszystkim ułatwiać korzystanie z usług. Różne formy powiadomień i wiele możliwości śledzenia przesyłki to kluczowe obszary, w których ostatnio pojawiają się innowacje. Dzięki rozwoju technologii mobilnych klienci mogą być na bieżąco ze swoimi przesyłkami w każdym miejscu i o każdej porze.
 

Klienci z sieci

Od kilku lat na kształt rynku KEP duży wpływ ma rozwój handlu internetowego. Klienci z sieci to nowy segment dla przewoźników. Najczęściej z handlem internetowym związane są przesyłki B2C (czyli od przedsiębiorstwa do osoby prywatnej). Rosnący popyt zawdzięczamy nie tylko sklepom internetowym. Wiele firm usługowych również zaczęło korzystać z Internetu jako kanału dystrybucji. Oni z kolei wysyłają swoim klientom umowy za pośrednictwem kurierów. Często firmy, które dotąd operowały jedynie na rynku B2B, dzięki nowoczesnym rozwiązaniom informatycznym mogą bez większych problemów rozszerzyć działalność również na segment B2C.
 

Fuzje i przejęcia

Ostatnie miesiące na rynku KEP przyniosły również dwa ważne przejęcia. Firma UPS przejęła radzącą sobie świetnie na rynku europejskim firmę TNT Express. Dzięki temu usługi kurierskie realizowane na terenie naszego kontynenty mogą zyskać zupełnie nową jakość. Konkurent UPSu, FedEx również nie spoczął na laurach i w ramach strategii ekspansji w Europie przejął polską firmę Opek. Eksperci przewidują dalszą konsolidację rynku. Potencjałem są tu małe, lokalne firmy działające na terenach dużych aglomeracji. Mogą one stać się obiektem przejęć lub rozpocząć współpracę z innymi firmami w celu stworzenia krajowej sieci. Małe firmy mogą iść również w kierunku specjalizacji i znaleźć nisze nieobsługiwane lub niedostatecznie obsługiwane przez dużych graczy.
 

Nowe inwestycje

Firmy kurierskie nie inwestują jedynie w nowe technologie. Kluczowe na rynku jest też rozwijanie sieci logistycznej. Nowe obiekty: huby, sortownie i punkty obsługi klienta oraz instalacja nowych linii sortowniczych pozwala jeszcze lepiej  sprawniej obsługiwać przesyłki klientów. Tak firmy jak UPS czy K-EX zainwestowały również w nowoczesne urządzenia przenośne dla kurierów.
 
Polski rynek KEP szybko się rozwija i jest coraz bardziej innowacyjny. Sprzyja temu ostra konkurencja na rynku. Ten, kto nie nadąży za tempem zmian straci klientów, którzy mają coraz wyższe wymagania.
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena