Kondycja branży transportowej – ranking Top 500
Dodano: Tuesday, 28 August 2012 o 09:10
Już po raz siódmy magazyn Truck&Business Polska opublikował ranking Top 500 – najbardziej efektywnych firm z branży transportowej. Podczas badania przedsiębiorstw z branży pojawiły się interesujące wnioski, a jego szeroka skala pozwala spojrzeć z lotu ptaka na transport w Polsce. Spróbujemy przedstawić kluczowe wnioski płynące z raportu, a w szczególności przyjrzymy się firmom kurierskim i ich sytuacji na tle bliższej i dalszej konkurencji.
Stagnacja na rynku i spadek marż
W ostatnich latach na rynku usług transportowych mamy do czynienia ze stagnacją. Kryzys gospodarczy, który spowodował spadek popytu na przewozy minął. Jednak wzrost sprzedaży usług nie zapewnia obecnie wielu firmom wzrostu zysków. W czasie kryzysu największe firmy logistyczne potrafiły podnieść swoje marże i zachować wysokie zyski. Obecnie, nawet one zmniejszają marże. Niepokój buzi również niski zwrot z aktywów i wysoki stopień zadłużenia przedsiębiorstw transportowych. Wyniki firm na rynku zaczynają się do siebie upodabniać. Dominuje umiarkowany wzrost sprzedaży i coraz niższa marża. Ten negatywny trend może przerwać zapaść rynku. W takim wypadku sytuacja mniejszych i nieefektywnych firm zacznie się drastycznie pogarszać i mogą one nawet znikać z rynku. Z drugiej strony najwięksi gracze będą mogli przez to zwiększać swój udział w rynku i podwyższać ceny.
Kształtowanie cen i rozwój
Obecnie przeciętna firma, spoza pierwszego tysiąca największych ma duże trudności z rozwijaniem się. Na początku 2010 roku wiele firm musiało skorygować ceny za usługi. Wynikało to z braku zbilansowania popytu i podaży na usługi transportowe. Wiele większych firm renegocjowało warunki cenowe ze swoimi klientami. Te mniejsze, rzadko mogły sobie pozwolić na taki ruch. Ryzyko utraty klienta było w ich przypadku zbyt duże. Co więcej koszty transportu podniósł się w 2011 roku o 6-30% w porównaniu do roku poprzedniego i w zależności od wielkości firmy. Taka sytuacja powoduje, że dużej części firm zwyczajnie nie stać na inwestycje w nowoczesny tabor. Natomiast brak inwestycji oznacza brak rozwoju i niską rentowność firmy. Z takiego błędnego koła nie może wyjść wiele mniejszych graczy na rynku.
Wady polskiego rynku logistycznego powodujące taką sytuację to przede wszystkim zbyt duże rozdrobnienie, niedostateczny rozwój usług o wartości dodanej oraz niska rozpoznawalność marek firm logistycznych. Te czynniki uniemożliwiają tworzenie stabilnej pozycji finansowej wielu przedsiębiorców.
Kurierzy na topie

Widać więc, że firmy kurierskie radzą sobie dobrze mimo stagnacji na rynku. Wszystkie są świetnie oceniane pod względem rentowności aktywów czy rentowności kapitału własnego. Jest to branża z przyszłością, która z roku na rok notuje wzrosty.
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię