Otwieranie przesyłki przy kurierze
Dodano: poniedziałek, 31 marzec 2014 o 13:34
Ze względu na to, że wynagrodzenie kuriera najczęściej zależy od ilości dostarczonych paczek, większość z nich stara się pracować w jak najszybszy sposób . Często zdarza się, że kurier znika zaraz po podpisaniu dokumentu odbioru, a osoba odbierająca paczkę, nie zdąży nawet zastanowić się, czy faktycznie jest to przesyłka, na którą czekała. Czy odbiorca ma zatem prawo zatrzymać kuriera, aby otworzyć przy nim paczkę i sprawdzić jej zawartość? Czy powinien to zrobić przed czy po podpisaniu dokumentu odbioru? Udzielamy odpowiedzi na te pytania.
Prawo przewozowe
Po pierwsze należy podkreÅ›lić fakt, że odbiorca nie ma prawa otwierać przesyÅ‚ki, zanim nie podpisze kurierowi dokumentów odbioru (art. 74 ust. 1 ustawy Prawo przewozowe). Dzieje siÄ™ tak, ponieważ dopóki podpis odbiorcy nie widnieje w odpowiednich dokumentach, to odpowiedzialność za przesyÅ‚kÄ™ spoczywa na firmie przewozowej.Â
Â
Dopiero kiedy klient dokona odbioru i ewentualnie opÅ‚aty, jeżeli byÅ‚a to przesyÅ‚ka za pobraniem, może otworzyć paczkÄ™ oraz poprosić kuriera, liczÄ…c na jego uprzejmość, aby chwilÄ™ zaczekaÅ‚. Kurier nie ma jednak prawnie takiego obowiÄ…zku. Jeżeli jednak zauważamy już po wyjÅ›ciu kuriera, że zawartość paczki zostaÅ‚a zniszczona, to zawsze możemy zgÅ‚osić to firmie kurierskiej.Â
Â
Wyjątkiem od takiej sytuacji jest przypadek, kiedy paczka dostarczona przez kuriera, posiada widoczne, zewnętrzne ślady uszkodzenia. Wtedy, zgodnie z Prawem przewozowym, odbiorca może otworzyć przesyłkę przed podpisaniem dokumentów odbioru. Aby jednak skorzystać z takiej możliwości, konieczne jest podpisanie wcześniej tzw. protokołu otwarcia przesyłki. Trzeba jednak pamiętać, że podpisanie go i otwarcie przesyłki, wiąże się z pewny konsekwencjami. Mianowicie, jeżeli zawartość paczki nie będzie jednak w żaden sposób uszkodzona, to odbiorca będzie musiał uiścić odpowiednią opłatę określoną w taryfie.
Teoria a praktyka
W praktyce jednak procedura tego protokołu rzadko jest wykorzystywana. Zazwyczaj klient podpisuje dokumenty odbioru, otwiera przesyłkę przy kurierze i jeżeli jest w jakiś sposób uszkodzona, to żąda od kuriera albo przez Biuro Obsługi Klienta wydania protokołu szkody, który wypełniony zostaje dołączony do dokumentów reklamacyjnych. Często zdarza się, że jeżeli kurier już na magazynie zauważy, że paczka jest zewnętrznie uszkodzona, to posiada protokół szkody przy sobie.
Â
Mimo iż to, co teoretycznie jest zgodne z prawem, w praktyce często wypada zupełnie inaczej, warto znać swoje prawa i starać się z nich korzystać. Praca kurierów z pewnością nie należy do łatwych i nie powinien dziwić fakt, że często podczas wykonywania swoich obowiązków tak bardzo się śpieszą. Nie oznacza to jednak, że my, jako odbiorcy, nie możemy skorzystać z prawa, które aktualnie obowiązuje i zostało stworzone dla naszego bezpieczeństwa.
Â
Komentarzy (0)
Dodaj swojÄ… opiniÄ™