Otwieranie przesyłki przy kurierze

Dodano: poniedziałek, 31 marzec 2014 o 13:34  
Ze względu na to, że wynagrodzenie kuriera najczęściej zależy od ilości dostarczonych paczek, większość z nich stara się pracować w jak najszybszy sposób . Często zdarza się, że kurier znika zaraz po podpisaniu dokumentu odbioru, a osoba odbierająca paczkę, nie zdąży nawet zastanowić się, czy faktycznie jest to przesyłka, na którą czekała. Czy odbiorca ma zatem prawo zatrzymać kuriera, aby otworzyć przy nim paczkę i sprawdzić jej zawartość? Czy powinien to zrobić przed czy po podpisaniu dokumentu odbioru? Udzielamy odpowiedzi na te pytania.

Prawo przewozowe

Po pierwsze należy podkreślić fakt, że odbiorca nie ma prawa otwierać przesyłki, zanim nie podpisze kurierowi dokumentów odbioru (art. 74 ust. 1 ustawy Prawo przewozowe). Dzieje się tak, ponieważ dopóki podpis odbiorcy nie widnieje w odpowiednich dokumentach, to odpowiedzialność za przesyłkę spoczywa na firmie przewozowej. 
 
Dopiero kiedy klient dokona odbioru i ewentualnie opłaty, jeżeli była to przesyłka za pobraniem, może otworzyć paczkę oraz poprosić kuriera, licząc na jego uprzejmość, aby chwilę zaczekał. Kurier nie ma jednak prawnie takiego obowiązku. Jeżeli jednak zauważamy już po wyjściu kuriera, że zawartość paczki została zniszczona, to zawsze możemy zgłosić to firmie kurierskiej
 
Wyjątkiem od takiej sytuacji jest przypadek, kiedy paczka dostarczona przez kuriera, posiada widoczne, zewnętrzne ślady uszkodzenia. Wtedy, zgodnie z Prawem przewozowym, odbiorca może otworzyć przesyłkę przed podpisaniem dokumentów odbioru. Aby jednak skorzystać z takiej możliwości, konieczne jest podpisanie wcześniej tzw. protokołu otwarcia przesyłki. Trzeba jednak pamiętać, że podpisanie go i otwarcie przesyłki, wiąże się z pewny konsekwencjami. Mianowicie, jeżeli zawartość paczki nie będzie jednak w żaden sposób uszkodzona, to odbiorca będzie musiał uiścić odpowiednią opłatę określoną w taryfie.

Teoria a praktyka

W praktyce jednak procedura tego protokołu rzadko jest wykorzystywana. Zazwyczaj klient podpisuje dokumenty odbioru, otwiera przesyłkę przy kurierze i jeżeli jest w jakiś sposób uszkodzona, to żąda od kuriera albo przez Biuro Obsługi Klienta wydania protokołu szkody, który wypełniony zostaje dołączony do dokumentów reklamacyjnych. Często zdarza się, że jeżeli kurier już na magazynie zauważy, że paczka jest zewnętrznie uszkodzona, to posiada protokół szkody przy sobie.
 
Mimo iż to, co teoretycznie jest zgodne z prawem, w praktyce często wypada zupełnie inaczej, warto znać swoje prawa i starać się z nich korzystać. Praca kurierów z pewnością nie należy do łatwych i nie powinien dziwić fakt, że często podczas wykonywania swoich obowiązków tak bardzo się śpieszą. Nie oznacza to jednak, że my, jako odbiorcy, nie możemy skorzystać z prawa, które aktualnie obowiązuje i zostało stworzone dla naszego bezpieczeństwa.
 
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena