Oczekiwania klientów firm kurierskich

Dodano: Tuesday, 06 September 2011 o 13:41  

Od ceny do jakości

Początkowo klienci nie byli przekonani do usług kurierskich. Najważniejszym kryterium wyboru usługi była cena, a więc bezsprzecznym liderem była w tym wypadku Poczta Polska. Dopiero po jakimś czasie część klientów zorientowała się, że cena to nie wszystko. Ważna jest też pewność dostarczenia przesyłki, jej bezpieczeństwo i terminowość.To dało szansę firmom kurierskim, które zdecydowanie przewyższają pocztę w tych aspektach.

Dostęp do informacji

Klienci nie lubią doszukiwać się informacji o cenach czy ofercie danego przewoźnka. Bardzo ważne jest umieszczenie czytelnych, łatwych do znalezienia informacji o firmie w Internecie. Przejrzysty cennik połączony z przewodnikiem po usługach i najważniejszymi warunkami to obecnie podstawa obecności firmy kurierskiej w Internecie. Ważne jest też, aby klient mógł się dowiedzieć wszystkiego dzwoniąc do firmy. Niektórzy preferują ten sposób komunikacji, więc warto zorganizować dobre call centre. Najważniejszymi jego aspektami powinna był łatwość połączenia się z konsultantem i wykwalifikowany personel potrafiący odpowiedzieć na każde pytanie. Truność w uzyskaniu informacji zniechęca klientów i powoduje ich odchodzenie do konkurencji.

Kompleksowa obsługa firm

Najbardziej wymagającymi klientami firm kurierskich są przedsiębiorstwa. Szczególnie duzi, kluczowi klienci wymagają atrakcyjnych warunków cenowych, dostosowania usług do specyfiki firmy i komplesowych rozwiązań obejmujących całą logistykę przedsiębiorstwa, a nie tylko doręczanie przesyłek kurierskich. Przewoźnicy w odpowiedzi na takie wymagania starają się być coraz bardziej elastyczni. Tworzą również kompleksowe rozwiązania dostosowane do poszczególnych branż swoich klientów, a nawet rozwiązania „szyte na miarę” dla konkretnych firm. Połączenie standaryzacji i elastyczności owocuje współpracą korzystną dla obydwu stron. Warto podkreślić, że w takim przypadku cena ma drugorzędne znaczenie. Najważniejsze jest dopasowanie do procesów w przedsiębiorstwie klienta. Klienci instytucjonalni coraz częściej korzystają z przesyłek proceduralnych. Polegają one na tym, że podczas doręczenia dokumentów kurier ma obowiązek trzymać się określonej procedury. Jest to wykorzystywane m.in. przy podpisywaniu umów z klientami „na odległość”.

Klienci indywidualni – wcale nie tacy prości w obsłudze

Jednym z trendów na rynku usług kurierskich jest wzrost wymagań klientów indywidualnych. Tym zależy przede wszystkim na łatwej procedurze zamówienia i możliwości śledzenia przesyłki. Wiele firm kurierskich umożliwia już zamówienie ich usług przez osoby fizyczne i bez konieczności podpisywania długoterminowych umów o współpracy. Natomiast śledzenie przesyłki jest możliwe już od dawna na stronach internetowych firm kurierskich, a nawet za pośrednictwem aplikacji na urządzenia mobilne. Niestety, nie wszystkie systemy śledzenia są jeszcze autoamtyczne i zdarzają się w nich błędy.

Niespełnione oczekiwania?

Czy jakiś oczekiwań klientów nie da się spełnić? Oczywiście bywają tacy klienci, którzy zawsze będą niezadowoleni z usług im oferowanych. Z reguły oczekują oni czegoś nimożliwego, np. przewozu przedmiotów zabronionych prawnie. Jeśli jednak klientowi bardzo na czymś zależy, to oprócz prawa, jedyną barierą jest rachunek ekonomiczny. Wszystko jest możliwe za odpowiednią cenę.
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena