IT dla logistyki

Dodano: Wednesday, 01 June 2011 o 11:52  
 Według badań przeprowadzonych przez ekspertów z czasopisma Truck&Business, w najbliższych latach firmy transportowe w Europie Środkowej i Wschodniej będą bardzo intensywnie inwestować w inteligentne technologie wspomagające zarządzanie. Taka tendencja spowodowana jest m.in. tym, że w tej dziedzinie pozostajemy daleko w tyle za krajami Zachodniej Europy. Mimo, że nasycenie polskiego rynku nowoczesnymi technologiami wynosi według optymistycznych szacunków jedynie 20%, to na szczęście rośnie świadomość i zainteresowanie przewoźników takimi rozwiązaniami. Dobre rozwiązania informatyczne, odpowiednio przemyślane i dostosowane do specyfiki firmy, potrafią przynieść przedsiębiorcy bardzo duże oszczędności.

Nie tylko dla gigantów

Kto korzysta z logistycznych systemów informatycznych? Niestety, na rynku nadal panuje przekonanie, że takie rozwiązania przeznaczone są jedynie dla dużych firm, liderów w branży. Nie koniecznie musi tak być. Co prawda duże firmy nie są w stanie same, bez wsparcia odpowiednich systemów, zarządzać dużą flotą. Dlatego też oczekują zaawansowanych, dedykowanych dla ich przedsiębiorstwa rozwiązań obejmujących m.in. zarządzanie magazynem czy monitorowanie floty. Jednak z drugiej strony małe przedsiębiorstwa, aby zwiększyć swoją konkurencyjność, również decydują się na wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań informatycznych, choć są to zdecydowanie rzadsze przypadki. Dla takich firm tworzone są gotowe programy, zawierające wiele modułów, dzięki którym przedsiębiorstwo jest w stanie dostosować system do swoich wymagań. Istnieje również możliwość rozwijania systemu wraz ze wzrostem przedsiębiorstwa. Klienci podczas wyboru systemu informatycznego zwracają obecnie uwagę przede wszystkim na cenę. Tu warto zaznaczyć, że różnice cenowe między rozwiązaniami dedykowanymi a gotowym są bardzo duże. Ważne jest też, aby nowy system posiadał interfejsy umożliwiające integracje z funkcjonującymi już w firmie rozwiązaniami.

Co można uzyskać?

Kompleksowe systemy informatyczne umożliwiają m.in. optymalne planowanie dużej ilości przesyłek, efektywne zarządzanie magazynem (w tym przygotowanie towarów do załadunku), księgowanie, zarządzanie dokumentami czy kontrolowanie pojazdów wchodzących w skład floty. Aby taki system wpłynął na efektywność działalności, musi on być rozwiązaniem kompletnym – obejmującym całość procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. Dzięki temu można wypracować redukcję kosztów czy wzrost efektywności zarządzania. Ważne jest, aby wdrażane w małej firmie rozwiązanie dostarczało jedynie najważniejszych informacji, aby zarządzanie było proste i przejrzyste. Jednakże wiele firm transportowych decyduje się wyłącznie na jeden moduł systemu informatycznego. Są to często systemy telematyczne służące do kontroli floty. Dzięki nim możliwa jest bieżąca kontrola przewoźnika nad pojazdami w trasie. Za pomocą takich rozwiązań możliwe jest monitorowanie wielu parametrów pojazdu np. prędkości, zużycia paliwa, postojów, a nawet zamknięcia i otwarcia drzwi. Wykorzystywane są one jednak jedynie do kontroli kierowców, zamiast do usprawniania procesów biznesowych. Dzięki takiemu modułowi można starać się zmniejszać zużycie paliwa, kontrolować styl jazdy kierowcy czy efektywniej zarządzać czasem pracy i odpoczynku kierowców.

Wdrożenie nie takie proste

Wiele firm wdrażając system informatyczny oczekuje szybkiego i sprawnego wdrożenia. Jednakże nadmierny pośpiech może być przyczyną poważnych błędów w systemie i nieprawidłowego jego wykorzystywania. Aby poprawnie wdrożyć odpowiednie rozwiązanie należy najpierw szczegółowo określić cele, jakie ma ono spełniać, pozwolić firmie wdrożeniowej na poznanie specyfiki firmy oraz podzielić proces implementacji na poszczególne etapy. Poszczególne funkcje należy wdrażać stopniowo dbając o to, aby każdy pracownik przedsiębiorstwa przeszedł odpowiedni szkolenie i przyzwyczaił się do systemu. 

Przykład z branży kurierskiej

Przedsiębiorstwem, które wybrało zintegrowany system informatyczny jest DHL. Firma wdrożyła Manhattan SCALE – system, który obsługuje funkcjonalnie wszystkie procesy magazynowe począwszy od przyjęcia, poprzez przeładunek i inwentaryzację aż do pobrania i wysyłki.
 
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena