Czy warto eksportować?

Dodano: Saturday, 29 October 2011 o 12:02  
W dzisiejszych czasach coraz więcej przedsiębiorstw działa na rynku międzynarodowym. Integracja z Unią Europejską bardzo ułatwiła polskim przedsiębiorstwom wejście na europejski rynek. Światowy handel dąży do integracji i minimalizacji barier. Dlatego też prowadząc nawet mały biznes, można pomyśleć o rozpoczęciu eksportu.
 

Zalety eksportu

Mimo, że może nam się wydawać, że polski rynek jest duży i można spokojnie przez długie lata skupiać się na jego penetracji, to nie zawsze będzie to słuszne. Jeśli nasz produkt jest niszowy, to grupa naszych klientów będzie dość mała. W takim przypadku, aby firma rozwijała się i zdobywała nowych klientów niezbędna staje się ekspansja na rynki zagraniczne. Działanie na kilku rynkach geograficznych może również zmniejszyć ryzyko prowadzenia biznesu. Dywersyfikacja w tej dziedzinie chroni przedsiębiorstwo przed skutkami niekorzystnych wydarzeń na jednym z rynków. Innymi słowy, sprzedaż w innych krajach będzie nas ratować, kiedy zaistnieje załamanie popytu na nasze dobro w Polsce lub pojawi się ostra konkurencja. Działanie na rynkach zagranicznych może dać nam również dostęp do technologii i rozwiązań niedostępnych w naszym kraju. Wybierając odpowiednie do eksportu rynki warto zwrócić uwagę na ceny sprzedawanego przez nas produktu. Może okazać się, że na niektórych rynkach będzie można ustalić wyższą marżę.
 

Przesłanki do rozpoczęcia eksportu

Nie zawsze jednak rozpoczynanie eksportu będzie pożądane dla przedsiębiorstwa. Istnieje kilka podstawowych warunków, które muszą być spełnione, aby zająć się eksportem. Są to:
•    sukcesy i stabilna sytuacja na rodzimym rynku,
•    wolne środki i moce produkcyjne do obsłużenia następnego rynku,
•    niezbyt intensywna konkurencja na rynku międzynarodowym,
•    wyższa rentowność rynku zagranicznego, niż rodzimego.
 

Firma kurierska pomoże

Firmy kurierskie same działają na rynku globalnym i są świadome wszelkich trudności jak i korzyści z tego płynących. Wiele z nich oferuje swoim klientom biznesowym pomoc w prowadzeniu eksportu. Nie chodzi tu tylko o sam transport towarów. W celu zapewnienia jak najwyższej jakości obsługi przewoźnicy zajmują się również przygotowaniem dokumentacji eksportowej i obsługą celną. Często dzięki odpowiednim certyfikatom, jakie posiadają firmy kurierskie odprawa na granicy przebiega dużo sprawniej, niż w przypadku własnego transportu.
W obliczu globalizacji i otwierania się rynków polskie przedsiębiorstwa powinny przeanalizować opcję rozpoczęcia eksportu. Oprócz preferencyjnych przepisów w UE, pomogą w tym również firmy kurierskie.
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena