Zasady wysyłania baterii i akumulatorów

Dodano: czwartek, 30 styczeń 2014 o 08:59  
Jeżeli chodzi o akumulatory, to obecnie na rynku jest dostępnych wiele ich rodzajów. Część z nich podlega przepisom dotyczącym transportu materiałów niebezpiecznych i mogą być wysyłane tylko przez specjalnie autoryzowanych do tego celu nadawców, z którymi dana firma kurierska podpisała stosowną umowę.

Niebezpieczna paczka kurierska

Jednym z typów akumulatorów są akumulatory ołowiowo-kwasowe. Najczęściej są spotykane w samochodach, wózkach elektrycznych oraz niektórych komputerach. Tego typu akumulatory zawierają wysoce korozyjny kwas i w wyniku wystąpienia zwarcia, mogą spowodować pożar. Można wysyłać ja jako nie będące odpadami niebezpiecznymi pod warunkiem, że zostały wcześniej przetestowane pod kątem szczelności. Jeżeli akumulator pomyślnie przejdzie tego typu test, to zazwyczaj na opakowaniu oznacza się go jako „SZCZELNY”.
 
Natomiast akumulatory litowe i litowo-jonowe podlegają szczególnym przepisom. Należą do nich zarówno akumulatory, które można ponownie naładować, jak baterie, które nie nadają się do kolejnego ładowania. Powszechnie stosowane są w komputerach, telefonach komórkowych czy aparatach fotograficznych. Problem z tego typu akumulatorami jest taki, że w przypadku upuszczenia lub zgniecenia, mogą one zacząć uwalniać niebezpieczne ilości ciepła. Dlatego właśnie mogą być wysyłane tylko przez specjalnie autoryzowanego nadawcę.

Dobrze zabezpieczona przesyłka kurierska

Ze względu na to, że tak naprawdę każdego rodzaju baterię mogą spowodować pożar, powinny mieć zawsze zabezpieczone przed wysyłką wszystkie styki. W tym celu najlepiej jest okryć styki materiałem izolacyjnym lub umieścić każdą baterię w osobnej, plastikowej torbie. Baterie należy zawsze opakować tak, żeby zabezpieczyć je przed zgnieceniem i przesuwaniem się podczas przewozu. W bezpiecznej odległości należy trzymać też różne metalowe przedmioty, które mogą spowodować spięcia na styku. 
 
Równie ważne jest aby pamiętać, że podczas  transportu żądne urządzenia z bateriami nie mogą być włączone. Najlepiej zawsze zabezpieczyć przełączniki, które przypadkiem mogłyby zostać włączone, lub ewentualnie usunąć baterie i zabezpieczyć styki. Tak naprawdę, to nawet bardzo proste urządzenia, jak latarka elektryczna czy wiertarka, mogą wygenerować bardzo niebezpieczne ilości ciepła. 
 
Na koniec warto podkreślić, że jeżeli wysyłamy elementy lub urządzenia wymagające naprawy, to zawsze powinniśmy wyciągnąć z nich baterie lub akumulatory. Nigdy nie wiadomo jak zachowa się podczas transportu urządzenie, które nie jest w pełni sprawne. Przesyłanie baterii i akumulatorów może być bardzo niebezpieczne, więc nigdy nie powinniśmy lekceważyć wskazówek, co do ich odpowiedniego zabezpieczania. 
 
 
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena