Co oznacza liberalizacja rynku pocztowego dla klientów?

Dodano: Friday, 23 November 2012 o 16:01  
Wielkimi krokami zbliża się pełna liberalizacja polskiego rynku pocztowego. Wielu konsumentów zastanawia się co to będzie dla nich oznaczało. Spróbowaliśmy więc rozwiać te wątpliwości odpowiadając na kilka podstawowych pytań.
 

Co oznacza likwidacja obszaru zastrzeżonego?

Oznacza to, że Poczta Polska straci wyłączność na obsługiwanie przesyłek do 50g. Alternatywni operatorzy będą mogli bez zbędnych wybiegów obsługiwać lekkie listy. Skończy się więc sztuczne „dociążanie” przesyłek przez doczepianie do nich blaszek, czy dołączanie notesów.
 

Kto będzie świadczył powszechne usługi pocztowe?

Do tej pory jasne było, że powszechne usługi pocztowe obejmujące zasięgiem cały kraj świadczy wyłącznie Poczta Polska. Wraz z nowym rokiem obowiązek świadczenia takich usług będzie przypadał tzw.operatorowi wyznaczonemu. Przez pierwsze trzy lata będzie to nadal Poczta Polska, lecz po tym czasi obowiązek ten może przejąć inny operator pocztowy. O tym, jaka to będzie firma, zadecyduje konkurs.
 

Czy zmieni się sposób funkcjonowania Poczty Polskiej?

Poczta Polska straci monopol na najlżejsze listy. Zmieni się również sposób jej finansowania. Jednak z punktu widzenia klientów zmiany te nie będą bardzo widoczne. Poczta już dziś przygotowuje się do liberalizacji próbując unowocześnić swoją ofertę i podnieść jakość usług. Najprawdopodobniej proces ten będzie przebiegał stopniowo, więc z początkiem nowego roku nie jest przewidywana ogromna zmiana.
 

Czy ulegną zmianie ceny usług pocztowych?

Najprawdopodobniej dzięki urynkowieniu sektora pocztowego i walce konkurencyjnej na równych zasadach, ceny usług pocztowych ulegną obniżeniu. Nie oznacza to jednak, że pogorszy się ich jakość. Wręcz przeciwnie, spodziewana jest jej poprawa i podniesienie standardów obsługi klienta.
 

Jak zmieni się działanie alternatywnych operatorów?

Nowe prawo wprowadza obowiązek udostępniania przez operatora wyznaczonego swojej infrastruktury innym podmiotom na rynku. Dzięki temu mniejsi operatorzy pocztowi będą mogli uzyskać dostęp do skrytek pocztowych, oddawczych skrzynek pocztowych czy baz danych z adresami klientów.
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena