Wymagania e-sprzedawców w zakresie doręczeń

Dodano: Tuesday, 17 May 2011 o 11:47  
 E-handel to bardzo prężnie rozwijająca się branża. Jednak coraz większej części sklepów internetowych przestają wystarczać standardowe przesyłki kurierskie. Coraz większe wymagania są impulsem do tworzenia nowych usług lub podnoszenia jakości tych istniejących. Czego oczekują obecnie firmy działające w Internecie w zakresie logistyki? Jak rynek odpowiada na ich potrzeby? Przedstawiamy kilka interesujących przypadków.

Nie tylko wysyłanie

W miarę rozrastania się sklepów internetowych potrzebują one coraz bardziej kompleksowych rozwiązań. Same usługi kurierskie przestają wystarczać, ponieważ zaczyna brakować miejsca na składowanie towarów, a pakowanie staje się coraz bardziej uciążliwe i pracochłonne. Taki problem mają również osoby działające na dużą skalę na Allegro czy innych platformach aukcyjnych. Do niedawna nie istniały na rynku rozwiązania dedykowane takim sprzedawcom. Powstał jednak już jeden serwis zajmujący się magazynowaniem, pakowaniem i wysyłaniem równocześnie, a sterowany całkowicie on-line. Ma on służyć wygodzie e-sprzedawców i odciążać ich od całej logistyki. Dzięki takiemu rozwiązaniu narzędzia dotąd dostępne tylko dla dużych firm, są udostępnione również początkującym e-biznesom.

Przesyłki proceduralne

Niektóre duże firmy świadczące usługi starają się przenosić swoją działalność do Internetu dla wygody swoich klientów. Tak robią banki czy też przedsiębiorstwa telekomunikacyjne. Żeby nie zmuszać klientów do odwiedzania placówki firmy i czekania w kolejkach usługi można zamówić w Internecie. Aby jednak było to możliwe niezbędne jest również podpisanie umowy przez klienta. I tu wkraczają usługi kurierskie, od których oczekuje się, aby doręczyły dokumenty do klienta, uzyskały podpisy na umowach i zwróciły jeden egzemplarz firmie. Niezmiernie ważne są tu kwalifikacje kurierów. Muszą oni kontrolować poprawność wypełnienia dokumentów przez odbiorcę, odpowiednio weryfikować odbiorców, a zarazem starać się maksymalnie skrócić czas przepływu dokumentów między stronami. W takim przypadku u odbiorców mogą pojawiać się wątpliwości. Jak można podpisać umowę na szybko, bez przeczytania jej? Na szczęście firmy i o tym pomyślały i dają możliwość odstąpienia od umowy w ciągu kilku lub kilkunastu dni od jej podpisania. Mimo wszystko warto jednak zapoznać się ze szczegółami usługi którą się zamawia dużo wcześniej, aby oszczędzić sobie kłopotu. Przesyłki proceduralne stają się coraz bardziej popularne na zdigitalizowanym rynku.

W stronę integracji

Coraz więcej firm jak i osób prywatnych sprzedaje i kupuje na Allegro. Jeśli skala działalności na platformie aukcyjnej jest duża, to mogą pojawiać się trudności z koordynowaniem wysyłki towarów do klientów. Allegro stara się więc, we współpracy z firmami kurierskimi, ułatwić transport przesyłek swoich klientów. Jedną z możliwych opcji jest odbiór przesyłki przez adresata w jednym z prawie 3 tysięcy punktów w całej Polsce. Są to punkty DHL SERVICE POINT, placówki Poczty Polskiej, kioski i salony prasowe RUCH oraz Paczkomaty 24/7. Innym rozwiązaniem ułatwiającym zarządzanie wysyłką jest niedawna integracja systemu informatycznego firmy kurierskiej K-EX z platformą Allegro. Dzięki temu sklepy internetowe będą mogły automatycznie generować dokumentację dla przesyłek z Allegro. Odbiorcy natomiast będą otrzymywać informacje o czasie dostawy, numerze listu przewozowego oraz aktualnym statusie przesyłki. Wszystkie te działania mają ułatwić funkcjonowanie dużych sprzedawców na Allegro.

Standardowe problemy

Oczywiście oprócz zaawansowanych rozwiązań, e-sklepy oczekują też mniejszych, ale równie ważnych udogodnień. Doręczenia w godzinach popołudniowych, a nawet wieczornych do odbiorców prywatnych stały się już niemal standardem obsługi e-sprzedawców. Bardzo ważna jest również dobra jakość usług kurierskich w przystępnej cenie. Może się to wydawać paradoksalne, bo często trudno wymagać jednocześnie najwyższej jakości i najniższej ceny. Jednak oba te czynniki są kluczowe dla e-handlu. Jakość usług kurierskich, a szczególnie ich terminowość w dużym stopniu wpływa na ocenę sklepu internetowego przez klienta. Nie powinno się kazać klientowi czekać zbyt długo na towar, który mógłby kupić szybciej w tradycyjnym sklepie. Z kolei cena usługi przewozowej jest składową ceny ostatecznej, jaką klient będzie musiał zapłacić za zamówiony towar. Jeśli będzie ona zbyt wysoka to klient po prostu zrezygnuje.
 
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena