Światowy i europejski rynek usług kurierskich

Dodano: Friday, 05 October 2012 o 13:24  
Rynek usług KEP (kurierskich, ekspresowych i paczkowych) jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków branżowych na świecie i w Polsce. Czynniki, które mają wpływ na jego wzrost to: rozwój infrastruktury, zmniejszenie opłat za usługi, nowe linie lotnicze oraz rosnące wymagania klientów dotyczące różnorodoności usług transportowych.

Branża KEP upraszcza i przyspiesza proces przepływu produktów między krajami. W czasach postępującej globalizacji staje się bardzo pożadane. W międzynarodowym obrocie towarowym operatorzy ekspresowi oferują klientom m.in. usługi związane z formalnościami celnymi, dzięki czemu zwalniają ich z obowiązku znajomości przepisów celnych oraz z wypełniania wielu dokumentów. Standardy usług oferowanych przez przewoźników ekspresowych w Polsce nie odbiegają już od standardów światowych. Przyjrzeliśmy się więc jak wygląda sytuacja na tym rynku w Europie i na całym świecie.
 

Światowy rynek KEP

Największą część światowego rynku KEP stanowią od wielu lat rynki krajowe. Również na wyższym poziomie, więcej paczek przewozi się w ramach kontynentów, niż między nimi. Największy jest rynek Północnoamerykański, który stanowił w 2005 roku 39% rynku światowego. Od lat jest on zdominowany przez dwie firmy: UPS i FedEx. Bardzo szybko rynek KEP rośnie w Ameryce Południowej. Jego wartość w 2009 roku wyniosła około 3 miliardy euro. Rynek europejski wart był w 2009 roku 56 miliardów euro. Natomiast wartość rynku Azjatycko – Pacyficznego (z wyłączeniem Japonii) wyniosła 9 miliardów euro. Najdynamiczniej wzrasta wartość rynków w Ameryce Południowej, Azji, rejonie Pacyfiku oraz we Wschodniej Europie. Największe rynki to Stany Zjednoczone, Europa i Japonia.

Segmenty rynku KEP wydzielane są z reguły ze względy na szybkość dostaw oraz wielkość przesyłek. Czas dostawy rozciąga się od doręczeń realizowanych tego samego dnia, co nadanie do 3-5 dni po nadaniu, a nawet nieokreślonego czasu doręczenia. Jeśli chodzi o wielkość przesyłek, to w ramahc rynku obsługiwane są: koperty z dokumentami, paczki, palety, ładunki całopojazdowe oraz ilości hurtowe. Na tej podstawie można wyróżnić około 8 grup podmiotów działających na tym rynku. Prezentuje je rysunek poniżej. Jak widać najszerszy zakres usług oferują tzw. integratorzy. Do tej grupy należą tacy przewoźnicy jak: UPS, TNT, DHL i FedEx. Takie podmioty oferują kompleksowe usługi transportowe, spedycyjne, logistyczne, celne, zarządzania łańcuchem dostaw, ekspresowe, kurierskie czy paczkowe.

 
Źródło: TNT Express, Supplementary Report 2010.
90% klientów rynku KEP to przedsiębiorstwa. Generują one największe zyski dla przewoźników. Stale jednak powiększa się segment B2C, więc przewoźnicy muszą dostosowywać się również do wymagań klientów indywidualnych. Mimo, że zaledwie 10% wszystkich przesyłek na świecie jest wysyłane do odbiorców prywatnych, to rynek B2C rośnie w tempie 12% na rok.

Rynki międzynarodowe stanowią najbardziej dochodowy segment dla przewoźników. Dlatego też przewiduje się, że zaostrzy się konkurencja między firmami oferującymi przewozy ładunków między krajami.
 

Europejski rynek KEP

Europejski rynek usług kurierskich wart był w 2010 roku 42 miliardy euro.W tym samym roku wolumen przesyłek wzrósł o 6% w porównaniu do roku poprzedniego i wyniósł 5 milardów paczek. Przychody przewoźników w tym samym czasie również wzrosły o ok. 4%. To właśnie w 2010 roku wolumen przesyłek wrócił, a właściwie przekroczył poziom sprzed kryzysu. Nie stało się tak jednak z przychodami z usług kurierskich, którym nadal brakowało jeszcze kilku procent do wartości z roku 2008.

Od kilku lat motorem wzrostu dla branży przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych w Europie jest rynek e-commerce. Segment B2C stanowi obecnie 43% europejskiego rynku. Kluczowe regiony, gdzie rynek KEP rośnie najdynamiczniej to: Niemcy, Wielka Brytania, Polska i Rosja. Co ciekawe Polska, Szwecja i Holandia to jedyne państwa, gdzie segment ekspresowych przesyłek międzynarodowych rośnie szybciej, niż przesyłek standardowych. Największym europejskim rynkiem KEP jest rynek niemiecki.

Ze względu na kryzys ekonomicznych klienci w wielu krajach zamienili przesyłki ekspresowe, na te bardziej ekonomiczne, o niższych cenach. Wielu z nich nie zmieniło decyzji do tej pory, ponieważ czasy doręczeń niewiele się różnią między tymi dwoma typami usług. Na rynkach krajowych różnice między usługami ekspresowymi, a standardowymi jeszcze bardziej się zacierają. Czasami można je poznać jedynie po gwarantowanym lub przewidywanym terminie doręczenia. Mimo to kształtowanie cen nadal pozostaje wyzwaniem dla przewoźników. Klienci bowiem narzekają na wystandaryzowane ceny na dość wysokim poziomie.

Europejski rynek KEP jest zdominowany, tak jak rynek światowy, przez globalnych integratorów. Największy udział w tym rynku ma firma DHL (około 19%). Szczegółowe udziały w podziale na segmenty B2B i B2C przedstawia tabela poniżej.
 
Źródło: Intra-Community cross-border parcel delivery, a study for the European Comission, FTI Consulting

W przyszłości światowy rynek KEP będzie kształtowany przez nowe technologie, rozwój rynku e-commerce i lepszą jakość infrastruktury, co będzie pozytywnie wpływało na jego wzrost.
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena