Problemy w łańcuchach dostaw

Dodano: Friday, 02 November 2012 o 13:36  
Łańcuch dostaw tworzą podmioty uczestniczące w dostarczaniu produktów od wytwórcy do ostatecznego konsumenta. Mogą to być producenci, hurtownicy, detaliści itp. Im dłuższy łańcuch dostaw, czyli przez im więcej podmiotów musi przejść towar, zanim trafi do klienta, tym większe ryzyko, że na jakimś etapie pojawią się problemy i opóźnienia. W tym artykule przedstawimy, jakie problemy mogą wystąpić w łańcuchach dostaw i co zrobić, aby ich uniknąć lub maksymalnie zminimalizować ryzyko ich wystąpienia.
 

Koszty transportu towarów

Kluczowym aspektem oceny efektywności łańcucha dostaw są koszty obsługi logistycznej towarów. Obecnie coraz więcej przedsiębiorstw wprowadza koncepcję „odchudzonego zarządzania” (z ang. lean management), czyli wykorzystywania jak najmniejszej ilości zasobów i ograniczania kosztów. Przez to ograniczają one do minimum swoje zapasy, wymagając z kolei częstszych i bardziej terminowych dostaw od swoich partnerów biznesowych. W takich warunkach sprawność łańcucha dostaw i sprawny przepływ informacji między jego ogniwami jest niezbędny. Zmniejsza to koszty utrzymywania zapasów w całym systemie, a nie powoduje ich przerzucanie między poszczególnymi podmiotami. Firmy należące do łańcucha dostaw powinny zdawać sobie sprawę, jacy klienci są dla nich kluczowi i ile wynoszą koszty ich obsługi. Pozwala to zmniejszać koszty obsługi mniej ważnych klientów, na których firma nie zarabia i ewentualnie przeznaczyć większy budżet na obsługę kluczowych odbiorców.


Przygotowanie na awarie

W łańcuchach dostaw ważnym aspektem jest również zarządzanie ryzykiem. Niestety, w praktyce niewiele firm jest przygotowanych na sytuacje kryzysowe. Według raportu BCI Supply Chain Resilience, tylko 8% firm stwierdziło, że ich kluczowi dostawcy mieli przygotowane programy ciągłości biznesowej na wypadek problemów. Co gorsza, mniej niż połowa z nich sprawdziła, czy takie programy sprawdzą się w praktyce. W czasie sytuacji kryzysowej nie zawsze podejmuje się racjonalne decyzje i często jest zbyt mało czasu, aby odpowiednio rozwiązać problem. Dlatego też plany kryzysowe mogą znacząco zmniejszyć negatywne skutki problemu, który występuje. Kwestia ta jest o tyle ważna, że coraz więcej przedsiębiorstw na świecie uzależnionych jest od dostawców z Chin, kraju który jest narażony na dużą liczbę katastrof naturalnych. Chiny w dodatku nie stosują jeszcze wielu nowoczesnych koncepcji zarządzania, co jeszcze bardziej naraża łańcuchy dostaw na problemy.
 

Ważna jest elastyczność

Klienci na świecie mają coraz wyższe wymagania dotyczące dostępności towarów i sposobów ich dostawy. Z tego względu ważne jest, aby podmioty w łańcuchach dostaw mogły zachowywać się elastycznie i natychmiastowo reagować na zmiany popytu. Aby tego dokonać, potrzebne są nowe technologie oraz odpowiednie sposoby zarządzania. Towary powinny być kierowane tam, gdzie obecnie jest na nie zapotrzebowanie. Ważną rolę pełni tu automatyczny przepływ informacji. Dzięki temu firmy mogą wiedzieć więcej, zarówno o potrzebach swoich dostawców, jak i odbiorców.
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena