Prawa konsumenta w kontekście usług kurierskich

Dodano: Friday, 20 May 2011 o 12:26  
 Często korzystając z usług kurierskich klienci nie wiedzą jakie są ich prawa, a jakie obowiązki. Warto jednak wiedzieć co nam przysługuje zamiast tracić czas na bezpodstawne żądania i reklamacje. Nasze prawa reguluje przede wszystkim prawo przewozowe lub prawo pocztowe. Zapraszamy do lektury, jeśli chcecie dowiedzieć się co konkretnie Wam przysługuje w określonych przypadkach. Podajemy przykłady najczęstszych sytuacji spornych między klientami a firmami kurierskimi.

Kto odpowiada za uszkodzenie przesyłki?

Należy pamiętać, że to nadawca jest zobowiązany oddać przewoźnikowi rzeczy w stanie umożliwiającym ich prawidłowy przewóz. Prościej rzecz ujmując jako nadawcy jesteśmy zobowiązani do takiego zapakowania przesyłki, aby nie uszkodziła się ona w transporcie. Tak więc jeśli uszkodzenie nastąpiło na skutek braku lub niedostatecznego czy też wadliwego opakowania przesyłki, odpowiedzialność za uszkodzenia spada na klienta. Nie można również obarczać winą firmy kurierskiej, jeśli nadano przesyłkę pod nazwą niezgodną z rzeczywistością lub jeśli przewożone rzeczy były szczególnie podatne na szkodę. Jednakże, oprócz wymienionych wcześniej przypadków, to przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę ubytek lub uszkodzenie przesyłki w transporcie. Jeśli paczka została uszkodzona przez kuriera mamy prawo ubiegać się o odszkodowanie.

Kiedy przysługuje nam odszkodowanie?

Odszkodowanie przysługuje klientowi w przypadku uszkodzenia, utraty lub ubytku przesyłki i gdy taka sytuacja jest winą firmy kurierskiej. Prawo do ubiegania się o odszkodowanie przysługuje osobie, która zapłaciła za usługę, więc może to być nadawca lub odbiorca. Wysokość odszkodowania zależy od tego jaki rodzaj umowy został zawarty z firmą przewozową. W przypadku usługi przewozu odpowiedzialność firmy kurierskiej ograniczona jest do wartości przesyłanego przedmiotu i opłaty za usługę. Jeśli chodzi o usługę pocztową, to odszkodowanie może uwzględniać również tzw. utracone korzyści, czyli może przekraczać wartość samego przesyłanego przedmiotu. Usługi pocztowe stosuje się z reguły w przypadku przesyłania listów i dokumentów.

Na jakiej podstawie obliczane jest odszkodowanie?

Zakres odpowiedzialności firmy kurierskiej w przypadku odszkodowania zależy od rodzaju umowy. Jak jednak określa się wartość przewożonego przedmiotu? A co jeśli przesyłka została tylko uszkodzona? W razie utraty przesyłki należy się odszkodowanie w wysokości jej wartości. Jeśli chodzi o przesyłki z deklarowaną wartością, w przypadku zaginięcia paczki, mamy prawo do otrzymania całej zadeklarowanej kwoty. Jeśli natomiast przesyłka została uszkodzona, wartość odszkodowania ustala się w wysokości procentowego zmniejszenia wartości danej rzeczy. Wartość przewożonego towaru, a tym samym wysokość odszkodowania określa się na podstawie ceny widniejącej na rachunku. Jeśli takiego rachunku nie ma można posłużyć się ceną określoną w cenniku lub wartością takiej samej rzeczy w miejscu i czasie nadania. Pamiętajmy, aby przyjrzeć się przesyłce podczas odbioru. Jeśli jest uszkodzona, kurier ma obowiązek spisać protokół szkody, na podstawie którego możemy składać reklamację i ubiegać się o odszkodowanie.

Czy można otworzyć przesyłkę przed podpisaniem odbioru?

Na to pytanie należy stanowczo odpowiedzieć - nie. Jeśli mamy zastrzeżenie co do przesyłki podpisujemy odbiór, a następnie możemy otworzyć przesyłkę i poprosić kuriera o spisanie protokołu szkody, jeśli jest ona rzeczywiście uszkodzona. W przypadku, kiedy przesyłka nie nosiła śladów uszkodzenia lub ich nie zauważyliśmy, a zawartość jest zniszczona odbiorca ma możliwość zgłoszenia tego w ciągu 7 dni od daty doręczenia. 
 
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena