Poczta Polska zagrożeniem dla kurierów?

Dodano: Tuesday, 18 September 2012 o 10:22  
Poczta Polska ma zamiar zawojować rynek usług kurierskich, który wart jest w Polsce około 4 mld złotych. W tym celu odświeża ofertę Pocztexu, kuriera działającego na rynku już od lat. Od początku września ceny usług kurierskich obniżono nawet o 50%, a także zadbano o klientów biznesowych oferując im nowe serwisy. Poczta stawia sobie ambitny cel – chce znaleźć się w pierwszej piątce firm kurierskich w kraju. Taki kierunek rozwoju wyznacza aktualna strategia grupy.
 

Niższe ceny i nowe usługi

Usługi Pocztex dla klientów indywidualnych są średnio o 35% tańsze w nowym cenniku firmy. Dla cięższych przesyłek obniżka opłat sięga ponad 50%. Obecnie za paczkę do 2 kg zapłacimy 34 zł z gwarancją dostawy na następny dzień po nadaniu. Oferta Pocztexu zawiera również ciekawe usługi dodatkowe. Jako jedyny kurier na rynku oferuje gwarantowane doręczenie do 8:00 rano. Poczta stara się też nadążać za konkurencją wprowadzając usługę powiadomienia odbiorcy SMS-em lub e-mailem o nadaniu przesyłki.
Pocztex stara się również przyciągnąć klientów biznesowych. Dynamicznie rozwijający się rynek e-commerce to łakomy kąsek dla wszystkich kurierów, więc i Poczta chce zdobyć jego część. Oferta dla sklepów internetowych i innych firm przewiduje upusty uzależnione od ilości nadawanych przesyłek. Poza tym pobrania mają być zwracane w rekordowo krótkim czasie, maksymalnie do 3 dni. U konkurencji trwa to średnio 6 dni. Pocztex ma zamiar walczyć o każdą przesyłkę z sektora e-commerce – to jego cel strategiczny.
 

Doręczenie już tego samego dnia

Pocztex dla klientów indywidualnych przygotował dwa typy usług: serwis ekspresowy i serwis kurierski. W seriwsie kurierskim dostawa jest gwarantowana tego samego dnia, co nadanie. Takiej szybkości nie oferują nawet największe firmy kurierskie. Oczywiście ceny takich usług są odpowiednio wysokie. W serwisie ekspresowym Pocztex gwarantuje dostawę następnego dnia po nadaniu. Taka gwarancja to również nietypowe rozwiązanie na rynku. Co ciekawe, przesyłki można nadawać zarówno u kuriera, jak i na poczcie.
 

Reklama na Poczcie

Zmiany w ofercie i cenniku Pocztexu będzie wspierać kampania reklamowa. Ruszy ona w październiku i potrwa do połowy grudnia. Mamy tylko nadzieję, że nie będzie tak nie na czasie, jak poprzednie reklamy Poczty. Na stronie głównej przedsiębiorstwa nadal straszy banner Ekspresu Pieniężnego wyglądający, jakby był stworzony 20 lat temu. Prezentujemy go poniżej.

Kilka wad i wątpliwości

Nowa oferta Pocztexu wydaje się bardzo atrakcyjna, ale można mieć wątpliwości, czy firma zdoła wywiązać się z gwarantowanych czasów doręczeń i zwrotu pobrań. Jeśli tego nie zrobi, musi liczyć się ze stratą wielu klientów. Przydałoby się odświeżyć również wygląd strony internetowej kuriera, ponieważ pozostawia on wiele do życzenia. Można byłoby również wprowadzić tam prosty kalkulator cen przesyłek, ponieważ trudno zorientować się w kolumnie tabelek na stronie cennika. Wadą usług jest też brak ubezpieczenia gwarantowanego, a przynajmniej nie ma o tym wzmianki na stronie internetowej.

Jeśli nowa oferta Pocztexu odniesie sukces, to faktycznie będzie to rewolucja na rynku kuriersko-pocztowym. Jednak potrzebne jest do tego coś więcej, niż tylko nowe ceny i usługi.
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena