Nowa strategia Poczty Polskiej

Dodano: Friday, 16 December 2011 o 10:39  
Poczta Polska stworzyła i przyjęła w październiku nową strategię obejmującą okres do końca 2015 roku. Strategia ta ma przede wszystkim przeciwdziałać utracie płynności finansowej firmy. W 2013 roku Poczta Polska straci swój ostatni monopol na listy do 50g i zacznie w pełnym wymiarze działać na konkurencyjnym rynku. Zagrożenie ze strony konkurencji i niska rentowność państwowego kolosa to obecnie największe problemy firmy.
Główne kierunki strategiczne określone w nowe strategii to:
Zbudowanie konkurencyjnej i rentownej Grupy Kapitałowej, która będzie świadczyć usługi pocztowe, finansowe i logistyczne;
Osiągnięcie trwałej rentowności, co pozwoli w przyszłości na wejście Poczty Polskiej na giełdę papierów wartościowych;
Skoncentrowanie się na obsłudze klientów oraz zapewnienie wysokiej jakości sieci pocztowej.

Rentowność

Bardzo ważne obecnie dla Poczty Polskiej jest osiągnięcie rentowności. Obecnie rentowność sprzedaży wynosi tylko 1%. Planowane jest jej zwiększenie do 4%. Natomiast wskaźnik ROE, czyli zwrot z kapitału własnego ma wzrosnąć z 3,8% w 2010 roku do 10% w 2015. W 2015 roku firma ma również przynieść 270 mln zysku brutto. W 2010 roku wyniósł on dla porównania 112 mln złotych. Rentowność spółki jest szczególnie ważna ze względu na plany wejścia na giełdę.
 

Jak to osiągnąć?

W jaki sposób Poczta Polska chce osiągnąć planowaną poprawę rentowności i wyników finansowych? Przedsiębiorstwo zdaje sobie sprawę, że jego przychody ze sprzedaży na rynku listów i przesyłek reklamowych będą malały. Dlatego też Poczta Polska stawia przede wszystkim na usługi paczkowo-kurierskie, bankowo-ubezpieczeniowe i logistyczne. Państwowa firma ma zamiar rywalizować z kurierami o przesyłki z Internetu. Skupi się również na rozwijaniu ofert Banku Pocztowego, spółki Ubezpieczenia Pocztowe oraz OFE Pocztylion. W ramach usług logistycznych Poczta Polska chce skupić się na przesyłkach drobnicowych. Rok temu została wprowadzona usługa Przesyłka Paletowa, która osiągnęła duży sukces. Planowana jest więc jej dalsza ekspansja na rynku.
 

Klient nasz pan

Poczta Polska zdaje sobie również sprawę, że musi poprawić jakość obsługi klientów. Aby to osiągnąć urzędy pocztowe mają zmienić się w przyjazne punkty obsługi. W celu skrócenia czasu załatwiania spraw w placówkach, zmienione zostaną systemy motywacyjne pracowników. Już teraz wprowadzany jest nowy sposób wynagradzania listonoszy, który premiuje skuteczne doręczanie przesyłek. W dużych miastach mają powstać tzw. Strefy 24-godzinne, gdzie będzie można załatwiać sprawy pocztowe przez całą dobę. Pilotaż tego rozwiązania ma ruszyć już w przyszłym roku. W ramach strefy będzie funkcjonował bankomat, wpłatomat, kiosk pocztowy, miejsce odbioru listów rejestrowanych, małych paczek, itp.
 

Personel

Aby poprawić jakość obsługi klienta niezbędne są inwestycje w personel. Poczta Polska ma zamiar przeznaczyć dodatkowo ponad 750 mln zł na szkolenia pracowników i nowy system motywacyjny. Szkolenia będą przede wszystkim dotyczyć sprzedaży, obsługi klienta i zarządzania. Zarządz Poczty Polskiej planuje również zwolnienia w celu obniżenia kosztów, a przez to zwiększenia rentowności placówek pocztowych. Na skutek restrukturyzacji ilość etatów ma zmniejszyć się o 8 tys. I wynieść pod koniec 2015 roku ok. 84 tys. Dla odchodzących pracowników przewidziane są programy wspierające, na które Poczta Polska ma zamiar przeznaczyć około 160 mln zł. Będzie to przede wszystkim program dowolnych odejść oraz program aktywizacji zawodowej.
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena