Może zniknąć kilkadziesiąt tysięcy firm transportowych

Dodano: Wednesday, 12 October 2011 o 09:29  
Szykuje się rewolucja w polskim transporcie drogowym. Już niebawem zaczną obowiązywać nowe wymagania wobec przewoźników.
Firmy transportowe będą musiały m.in. mieć własną bazę eksploatacyjną, zatrudniać zarządzających transportem, wykazać dobrą reputację i minimalną zdolność finansową.

4 grudnia 2011 roku zaczną obowiązywać w Polsce dwa rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE z 21 października 2009 roku. Nowe przepisy wprowadzają nowe wymagania od przewoźników prowadzących działalność na terenie UE.

Od 4 grudnia firmy transportowe czekają wielkie zmiany. Od tego dnia zaczną obowiązywać unijne przepisy, które nałożą na przewoźników szereg rygorystycznych wymagań. Nie będzie już mogła działać firma, która swoje ciężarówki parkuje na ulicy przed domem właściciela. Firmy będą musiały mieć własną bazę eksploatacyjną, zatrudniać zarządzających transportem i wykazać się dobrą reputacją.

Do tej pory każde państwo na swój sposób regulowało transport samochodowy, stosując się do unijnej dyrektywy. – Teraz dostęp do zawodu będzie w każdym państwie wyglądał tak samo, ponieważ reguluje go unijne rozporządzenie – wyjaśnia w radiowej Jedynce ("Biznes w Jedynce") Maciej Wroński z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Samochodowego. Jego zdaniem podniesienie poprzeczki jest korzystne, a wszystkie firmy będą miały te same warunki działalności.

Warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego określa artykuł 3 Rozporządzenia. Przedsiębiorca wykonujący zawód przewoźnika drogowego musi spełnić następujące wymogi:
posiadać rzeczywistą i stałą siedzibę w jednym z państw członkowskich (art.5), cieszyć się dobrą reputacją (art.6 i art.19), posiadać odpowiednią zdolność finansową (art.7 i art.20) oraz posiadać wymagane kompetencje zawodowe (art.8 i art.21). Wszystkie te warunki muszą być spełnione nieprzerwanie. W przeciwnym razie może to skutkować wydaniem decyzji o zawieszeniu lub cofnięciu zezwolenia.

Zadania osoby występującej w charakterze zarządzającego muszą być sprecyzowane w umowie i obejmują w szczególności: 

  • utrzymanie i konserwację pojazdów,
  • sprawdzanie umów i dokumentów przewozowych, 
  • podstawową księgowość, 
  • przydzielanie ładunków lub usług kierowcom i pojazdom, 
  • sprawdzanie procedur związanych z bezpieczeństwem.

Zarządzający może kierować operacjami transportowymi, ale nie więcej niż w 4 różnych przedsiębiorstwach oraz realizowanymi za pomocą połączonej floty nie większej niż 50 pojazdów.


Zródła: http://www.polskieradio.pl/7/159/Artykul/457668,Moze-zniknac-kilkadziesiat-tysiecy-firm-transportowych
http://logistyka.infor.pl/transport/artykuly/533562,licencje-transportowe-po-4-grudnia.html
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena