Mali i duzi kurierzy

Dodano: Friday, 16 December 2011 o 14:13  
 Wiadomo, że na rynku usług kurierskich, ekspresowych i pocztowych liderami są duże, międzynarodowe firmy. Jednak, czy oznacza to, że dla firm małych i średnich nie ma już miejsca na rynku? Oczywiście, że nie. Mniejsi gracze również mogą zyskać działając w branży kurierskiej. W 2010 roku wartość rynku usług kurierskich w Polsce szacowana była przez firmę A.T. Kearney na 900 mln euro, z czego większość była wygenerowana w obrocie krajowym. Oznacza to, że lokalne firmy również mają szansę zaistnieć na rynku i zdobyć klientów.
 

Struktura rynku

Struktura branży KEP w Polsce jest podobna do jej struktury w Europie Zachodniej. Najbardziej popularnymi i dominującymi na rynku firmami są przedsiębiorstwa międzynarodowe, dysponujące globalną infrastrukturą i siecią połączeń, które pomogły im zdobyć przewagę konkurencyjną. Do tej grupy należą takie firmy jak: UPS, DHL czy TNT, do których należy większość udziałów w rynku. Na rynku polskim działają również przedsiębiorstwa operujące na terenie europy: GLS i DPD. Istnieją również duże firmy krajowe, takie jak Siódemka czy Opek, które próbują konkurować ze światowymi graczami. Jednak największą liczbę podmiotów na rynku stanowią mniej znane firmy lokalne działające z reguły na terenach aglomeracji.
 

Lokalni kurierzy

Zaletami lokalnych firm kurierskich jest dobra znajmość rynku i traktowanie wszystkich klientów indywidualnie, czyli większa możliwość dostosowań. Duże firmy nie są w stanie zrealizować niektórych niestandardowych zleceń ze względu na ograniczenia systemowe (np. użycie automatycznego sortera). Mniejsze firmy mogą również szybciej reagować na zmiany na rynku i wprowadzać nowe rozwiązania. Co ważniejsze takie firmy mogą równie niezawodnie spełniać oczekiwania klientów jak duzi gracze. Średnie przedsiębiorstwa dysponują już odpowiednią infrastrukturą logistyczną i informatyczną aby sprawnie realizować zamówienia. Wysiłki tych firm są obecnie skoncentrowane na ciągłej poprawie jakości i terminowości usług.
 
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena