Kurierzy w służbie ekologii

Dodano: Wednesday, 24 August 2011 o 13:59  
Sektor transportowy generuje 1/5 światowej emisji dwutlenku węgla. Można więc powiedzieć, że w znacznym stopniu przyczynia się on do zjawiska ocieplania klimatu. Firmy kurierskie na szczęście doskonale zdają sobie z tego sprawę i w prowadzeniu swojej działalności uwzględniają kwestie środowiskowe. Niestety nie wszystkie i w różnych zakresach. Większość firm kurierskich wprowadziła programy ochrony środowiska w 2007 roku. Niektóre nie zrobiły tego do dziś. Przyjrzeliśmy się działaniom pro środowiskowym poszczególnych kurierów i dzielimy się wnioskami.

Przede wszystkim CO2

Największym problemem środowiskowym wszystkich firm kurierskich jest emisja dwutlenku węgla. Jednak sposoby radzenia sobie z nim są zróżnicowane. Firma DHL zaplanowała, że zmniejszy swoją redukcję CO2 o 30% do 2020 roku w porównaniu do roku 2007. Była to jedna z pierwszych firm, które wyznaczyły sobie tego typu cele. Realizuje je ona poprzez swój program GoGreen. Dzięki niemu stale realizowane są prace nad optymalizacją tras. Firma UPS walczy z nadmierną emisją CO2 na wielu frontach. Pomagają jej w tym również klienci, którzy mogą wykupić specjalną usługę Carbon Neutral. Dzięki niej firma kupuje certyfikowane jednostki emisji dwutlenku węgla, które neutralizują negatywny wpływ na środowisko konkretnej przesyłki. Podobną usługę, lecz niedostępną w Polsce posiada DHL. Poza tym firma UPS inwestuje we flotę przyjaznych środowisku samochodów. Posiada dużą flotę pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi: skompresowanym gazem naturalnym, gazem płynnym, propanem oraz elektrycznością. Trasy samochodów dostawczych planowane są tak, aby zminimalizować ilość skrętów w lewo. Pozwala to zaoszczędzić 11milionów litrów paliwa rocznie. Podobne działania dotyczą również samolotów UPS. Podczas kołowania używają one tylko jednego silnika i korzystają z płynnego podchodzenia do lądowania oszczędzając w ten sposób paliwo. Firma TNT, oprócz analogicznych działań biznesowych w zakresie ograniczania emisji dwutlenku węgla, angażuję w ochronę środowiska również swoich pracowników. Robi to poprzez działalność edukacyjną, uświadamiającą zatrudnionych o ich wpływu na środowisko i zachęcając do drobnych zmian w życiu codziennym na jego rzecz. Firma GLS prowadzi szkolenia dla kierowców, na których uczą się oni jak prowadzić, aby zminimalizować zużycie paliwa.

Nie tylko samochody

Troska o środowisko w firmach kurierskich nie skupia się jednak wyłącznie na pojazdach i emisji dwutlenku węgla. Wiele firm kurierskich stara się minimalizować również ilości wytwarzanych odpadów. Zużycie papieru zmniejszane jest poprzez wprowadzanie elektronicznych dokumentów. Natomiast firma UPS w swoich sortowniach zastąpiła jednorazowe plastikowe torby tymi wykonanymi z materiału, wielokrotnego użytku.
Niektóre budynki należące do firm kurierskich również są przyjazne dla środowiska. Oszczędzają one m.in. energię elektryczną. Dla przykładu, komputery firmy UPS są wyposażone w funkcję „sleep”, dlatego nie marnują prądu, gdy nikt z nich nie korzysta. Natomiast firma GLS uwzględnia w każdym nowo wybudowanym obiekcie: zbiorniki na wodę deszczową, systemy fotowoltaiczne, wykorzystanie odnawialnych materiałów budowlanych czy pompy ciepła.

Czy to się opłaca?

Z pewnością! Oszczędność paliwa, papieru, elektryczności czy innych materiałów przynosi natychmiastowe rezultaty w postaci niższych kosztów. Ważne są jednak również efekty długoterminowe. Firma przyjazna środowisku jest lepiej postrzegana w oczach klientów, inwestorów czy akcjonariuszy. Być może jest to korzyść trudniej mierzalna i bardzo ulotna, jednak widać, że została doceniona przez przedsiębiorstwa.
 
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena