Dobra sytuacja na rynku kurierskim

Dodano: Friday, 22 June 2012 o 13:34  
Kryzys w branży pocztowo-kurierskiej nie był tak dotkliwy i szybko minął. Obecnie rynek rośnie o kilkanaście procent rocznie i jest wart około 4,2 mld zł. Przez najbliższe 3 lata liczba doręczanych paczek ma rosnąć w tempie ok. 10% rocznie. Największy potencjał wzrostu tkwi w segmencie B2C. W Polsce stanowi on dopiero 20-25% rynku (w Niemczech to aż 50%), ale rośnie najszybciej ze względu na rosnącą popularność zakupów w Internecie. Wszystkie firmy kurierskie i pocztowe próbują wprowadzać swoje własne rozwiązania, aby jak najlepiej zadowolić klientów e-sklepów. W Polsce paczki dostarcza ok. 80 firm, z  czego 10 to duzi gracze o ogólnopolskim zasięgu. Mimo że to niewielka liczba, obserwuje się  tendencje do fuzji i przejęć. Niedawno ogłoszono zakończenie transakcji przejęcia europejskiego TNT przez amerykański UPS oraz zakup polskiej firmy Opek przez FedExa z USA. Polska branża kurierska jest również jedną z najbardziej konkurencyjnych w Europie. Cena za dostarczenie przesyłki to średnio 10 zł, kiedy w Europie płaci się dwa razy więcej. Walka cenowa powoduje, że w grze zostają tylko najsilniejsi.
 

Źródło: Rzeczpospolita

Mimo dużej konkurencji istnieją jednak na rynku szanse na rozwój. Firmy, które wyspecjalizują się w obsłudze nisz (np. określonych branż) będą miały szanse na lepsze zyski. Coraz bardziej pożądane przez klientów będą również usługi serwisowe, czyli np. wymiana zepsutego sprzętu na miejscu czy jego odbiór, dostarczenie do serwisu i zwrot. Największymi zagrożeniami dla branży są wzrosty cen paliwa i e-myto. Wprowadzenie w Polsce systemu ViaToll spowodowało, że kurierzy rekompensując sobie zwiększone koszty wprowadzili tzw. opłatę drogową do przesyłek.

Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena