Czy Poczta Polska zaczyna zagrażać kurierom?

Dodano: Friday, 25 January 2013 o 13:18  
Poczta Polska do niedawna stale traciła udziały w rynku KEP (kuriersko-ekspresowo-paczkowym) na rzecz wyspecjalizowanych firm kurierskich. Mimo wyższych cen, zdobywały one zaufanie klientów z powodu wysokiej jakości usług i szerokiej oferty. Poczta Polska nie daje jednak za wygraną. W jej strategii znajdziemy cel zdobycia mocnej pozycji w branży kurierskiej. Okazuje się, że spółka konsekwentnie go realizuje.
 

Świąteczne paczki obsłużone przez PP

W 2012 roku, w okresie przedświątecznym, klienci Poczty przesłali ponad 4,5 mln paczek, czyli o 10% więcej, niż w poprzednim roku. Główną przyczyną tego wzrostu jest rozwój sektora e-commerce. Najwięcej osób skorzystało z tradycyjnej usługi Paczki Pocztowej. Rosnącą popularnością cieszą się jednak również usługi kurierskie Pocztexu oraz Przesyłki Gabarytowe. Poczta odnotowała również wzmożony popyt na usługi w okresie zwrotów prezentów zakupionych przed Świętami.
 

Ofensywa w e-commerce

Mimo, że w ubiegłych latach Poczta traciła klientów z grupy sprzedawców internetowych, to nadal 40% przesyłek w spółce nadawanych jest przez tego typu podmioty. Aby dopasować swoją ofertę do wymagań sektora e-commerce, Poczta Polska w ubiegłym roku całkowicie zmieniła Pocztex. Ceny przesyłek zostały obniżone średnio o 30%, wprowadzono powiadomienia sms-em lu e-mailem o nadaniu przesyłki, a zwrot kwoty pobrania jest najszybszy na rynku. W cenie usługi zawarte jest ubezpieczenie do kwoty 1000 zł. Dzięki tym zmianom Pocztex jest coraz częściej wybierany przez klientów na dostawcę produktów kupionych w sieci.
 

Obsługa e-handlu

Segment e-commerce rośnie w tempie 30% w skali roku. Ma to wpływ na wzrost rynku KEP, który w ciągu kilku najbliższych lat będzie rósł o 7-8% rok do roku. Poczta Polska szacuje, że w 2013 roku podwoi swoje obroty osiągane na rynku kurierskim. Już dziś odnotowuje ona bowiem wzrost liczby umów podpisywanych z klientami biznesowymi. W przypadku obsługi takich klientów Poczta odbiera przesyłki bezpośrednio od nadawcy i transportuje do sortowni. Pozwala to zaoszczędzić czas i uwalnia klienta od konieczności odwiedzania placówek pocztowych.


Tak konsekwentne realizowanie strategii umożliwia Poczcie Polskiej coraz skuteczniejsze konkurowanie z firmami kurierskimi. Możliwe jest, że za kilka lat PP znajdzie się w czołówce najlepszych kurierów w naszym kraju. Przewoźnicy powinni przygotować się na taką ewentualność i podjąć walkę konkurencyjną.
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena