Co jest ważniejsze w usługach kurierskich? Jakość czy cena?

Dodano: Wednesday, 25 May 2011 o 12:50  
Zagadnienia jakości i ceny nurtują zarówno klientów jak i marketingowców od dawna i to nie tylko na rynku przesyłek kurierskich. Wiadomo, że przedsiębiorstwo nie może dążyć jednocześnie do jak najwyższej jakości swoich produktów czy usług i jak najniższej ceny. Te dwie cechy niejako wzajemnie się wykluczają, ponieważ aby osiągnąć wysoką jakość należy ponosić wysokie koszty, które mają z kolei wpływ na cenę. Z drugiej strony klienci są coraz bardziej wymagający i oczekują zarówno wysokiej jakości jak i niskiej ceny.
A jak sytuacja przedstawia się na rynku KEP? Hitem stali się ostatnio wirtualni operatorzy, którzy twierdzą, że zapewniają jakość największych i najbardziej doświadczonych firm kurierskich po cenie o 50-70% niższej. Wygląda więc na to, że brokerzy kurierscy przełamali prawidłowość dominującą na wielu rynkach i oferują wysoką jakość po niskiej cenie. Czy tak jest rzeczywiście? Postanowiliśmy przyjrzeć się z bliska temu ewenementowi.

Co z tą jakością?

Mimo, że przesyłki kurierskie zamawiane na stronach internetowych licznych operatorów wirtualnych są realizowane przez największych polskich przewoźników takich jak DHL, UPS czy DPD, to usługi te mają kilka mankamentów. Nie są one identyczne do tych, które świadczyłaby nam bezpośrednio firma kurierska. Jedną z niedogodności dla klientów może być konieczność zamawiania usługi przez Internet. Nie wszyscy są na tyle obyci z zakupami on-line, aby bez problemu zaakceptować taką formę zamówienia i płatności. W takim wypadku jedynie tradycyjne firmy kurierskie umożliwiają telefoniczne zamówienie kuriera i płatność przy nadaniu przesyłki. Kolejnym problemem może być konieczność wydrukowania listu przewozowego w przypadku przesyłek realizowanych za pośrednictwem brokerów. Nie wszyscy mają akurat dostęp do drukarki, aby ten wymóg zrealizować. Następną kwestiom jest czas. Chodzi tu o czas w jakim kurier zjawi się po przesyłkę czy też czas zwrotu pieniędzy z pobrania. Jeśli korzystamy z wirtualnych operatorów ten czas się wydłuża, ponieważ dochodzi kwestia pośredniczenia. Broker zbiera zamówienia i dopiero po jakimś czasie przekazuje je firmie kurierskiej, dlatego w takim przypadku nie można zamówić kuriera na ten sam dzień. Tak samo dzieje się z pieniędzmi. Firma kurierska przekazuje je pośrednikowi, a on dopiero klientowi. Wszystkie te niedogodności obniżają w pewnym stopniu jakość usług kurierskich.

Co wybrać? Jakość czy cenę?

Na to pytanie każdy klient musi odpowiedzieć sobie indywidualnie. Aby to zrobić można zadać sobie pytanie, czy jesteśmy gotowi zapłacić np. dodatkowe 10 zł za możliwość zamówienia telefonicznego czy zapłacenia za przesyłkę kurierowi. Jeśli odpowiemy twierdząco na takie pytanie to możemy zamówić usługę kurierską u tradycyjnej, doświadczonej firmy. Z kolei jeśli nie mamy problemów z poruszaniem się i zakupami w Internecie i możemy poczekać trochę na odbiór paczki, to oferta brokerów kurierskich będzie dla nas bardzo korzystna. Wszystko zależy od naszych indywidualnych preferencji i postrzegania jakości.
 
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena