Branża transportowa w Polsce

Dodano: Wednesday, 31 August 2011 o 14:10  
W Polsce największe znaczenie odgrywa transport samochodowy, bo aż 85% ładunków przewożonych jest ciężarówkami. Wydaje się, że kryzys gospodarczy mamy już za sobą, jednak branża transportowa ma kilka innych problemów. Jaka jest kondycja polskiego transportu i co na nią wpływa? 
 

Obraz polskiego transportu

Polska odgrywa ważną rolę w transporcie europejskim. Jesteśmy krajem tranzytowym między  Europą Zachodnią i Południową a krajami na wschodzie kontynentu m.in. Litwą, Łotwą, Estonią, Ukrainą i Białorusią. Polska najczęściej prowadzi wymianę towarów (a co za tym idzie wysyła i odbiera ładunki transportowe) z krajami Europy Centralnej: Niemcami, Szwajcarią i Austrią. W czołówce plasuje się też Francja i Kraje Beneluksu. 
Branża transportu, spedycji i logistyka jest bardzo wrażliwa na wahania koniunkturalne. Dzieje się tak dlatego, że popyt na przewozy ma charakter wtórny do popytu na towary.  Kolejną cechą charakterystyczną branży transportowej jest jej cykliczność na przestrzeni roku. W zimie występują spadki popytu na usługi transportowe, natomiast wiosną następuje ożywienie. Duży wpływ na te wahania mają warunki pogodowe, od których w dużym stopniu uzależniony jest transport. Podczas wakacji trudniej jest zoptymalizować przewozy. Wiele przedsiębiorstw wysyła pracowników na urlopy i produkcja po prostu staje, co owocuje zastojem w branży. Kolejnym problemem są upały, przez które kierowcy unikają jeżdżenia w dzień.
 

Czy kryzys minął?

Międzynarodowy kryzys gospodarczy dotknął także polski rynek transportowy. Na szczęście sytuacja powoli wraca do normy. Od początku 2010 roku sytuacja w branży transportowej powoli się poprawia. W pierwszych trzech miesiącach zeszłego roku liczba ładunków transportowanych do Polski wzrosła o 137% w porównaniu do I kwartału roku 2009. Mimo to kryzys pozostawił po sobie pewne ślady. Odczuwalne było zamrożenie inwestycji w branży oraz niedostatek podaży usług transportowych spowodowany upadłością wielu przedsiębiorstw. W 2009 roku ogłoszono upadłość aż 61 dużych i średnich firm transportowych oraz dużo więcej mniejszych. W zeszłym roku odnotowano na szczęście jedynie 26 takich przypadków. W 2010 roku poprawiły się również wskaźniki rentowności i płynności finansowej przedsiębiorstw transportowych. Poprawa kondycji gospodarki europejskiej w 2011 roku pozytywnie wpłynęła na branżę transportową. Mimo to, boryka się ona z innego rodzaju problemami.
 

Wzrost kosztów

Mimo, że kryzys minął to poziom cen w branży transportowej nie wzrósł znacząco. Wzrosły za to koszty. Pierwszym niekorzystnym czynnikiem był tu wzrost cen paliw, czyli kluczowego kosztu w transporcie. Na wyniki firm transportowych ma również wpływ wprowadzenie e-myta. Przewoźnicy próbują minimalizować ten dodatkowy koszt omijając płatne odcinki dróg. Nie jest to jednak takie proste. Objazdy wiążą się z większym zużyciem paliwa, a samorządy już narzekają na to, że ciężarówki „rozjeżdżają” lokalne drogi.
 

Rosnące długi

Niepokojące jest również rosnące zadłużenie branży. W kwietniu tego roku długi firm transportowych przekroczyły 63,6 mln zł, co znaczy, że były wyższe o ponad 60%, niż w roku poprzednim. Przewoźnicy sami również mają problemy z egzekwowaniem należności. Niestety podniesienie cen przez zadłużone przedsiębiorstwa jest nie możliwe, ponieważ na rynku panuje ostra konkurencja. 
 

Kradzieże ładunków

Kolejnym kłopotem polskiego transportu są częste kradzieże ładunków. Mają one dwojaki charakter. Pierwszym zagrożeniem jest kradzież towaru lub środków transportu oraz wyłudzenia. Drugim niebezpieczeństwem są sami pracownicy przewoźnika, którzy dopuszczają się kradzieży palet i paliwa. Problemem jest też korupcja i wyciek istotnych informacji z firmy. Statystyki są przerażające. Ponad 73% przedsiębiorstw z branży transportowej zostało w ciągu ostatnich 5 lat okradzione. Najczęstsze są kradzieże na parkingach i napady na drodze.
 
Mimo kilku poważnych problemów, branża transportowa nada działa i rozwija się. Być może znajdą się sposoby na poprawienie sytuacji, przynajmniej w kilku dziedzinach.
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena