Alternatywni operatorzy pocztowi

Dodano: Friday, 09 March 2012 o 12:19  
Rynek usług pocztowych przechodzi ewolucję. W ostatnich latach spadło zainteresowanie przesyłkami listowymi. Prywatną korespondencję przejął Internet, a przedsiębiorstwa z niecierpliwością czekają na upowszechnienie się e-faktury. Rośnie natomiast rynek przesyłek paczkowych. Spowodowane jest to rosnącą popularnością zakupów w sieci. Poczta Polska stara się nadążać za zmianami i w swojej nowej strategii planuje skupić się na rynku przesyłek paczkowych i usług finansowych. Może się jednak okazać, że jest już za późno. Alternatywni operatorzy zdobyli już duże udzały w tych segmentach rynku i oferują bardziej nowoczesne rozwiązania. Dokładne dane ilustrujące układ sił na rynku prezentuje poniższa tabela.
  
Rodzaj działalności Roczne przychody (mld zł) Udział Poczty Polskiej Udział alternatywnych operatorów
Przesyłki z koresnpondencją 3,9 91 9
Paczki (i inne usługi umowne) 1,5 53 47
Przesyłki reklamowe 0,2 92 8
Druki bezadresowe 0,14 7 93
 

InPost – groźny rywal

Firma InPost, część grupy Integer.pl, jest jednym z największych rywali Poczty Polskiej. Operator stale zwiększa swój udział w rynku usług pocztowych, a celem jest zdobycie 18% rynku do końca 2012 roku. Najsilniejszą bronią InPostu są Paczkomaty. To urządzenia dostępne w atrakcyjnych lokalizacjach w wielu miastach, które umożliwiają odbiór przesyłki 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. W dodatku klient nie musi stać w kolejce. Paczkomaty są już dostępne w wielu sklepach internetowych jako równorzędna (a czasem nawet specjalnie promowana) opcja dostawy. InPost chcąc powoli zdobywać klientów wysyłających korespondencję, jeszcze przed pełną liberalizacją rynku, stosuje dociążenia przesyłek. Poczta Polska, która nadal posiada monopol na najlżejsze przesyłki (do 50g) zaskarżyła takie postępowanie i zarządała odszkodowania od konkurenta w wysokości ponad 60 mln zł. Sąd jednak oddalił powództwo państwowego operatora.

Polska Grupa Pocztowa

W 2011 roku przychody z działalności pocztowej PGP wzrosły o 40%. Operator coraz lepiej radzi sobie na rynku i stale pozyskuje nowych klientów. Firma koncentruje się na dużych klientach biznesowych wysyłających masową korespondencję do swoich klientów. PGP stawia na nowe technologie służące obsłudze kluczowych klientów. W zeszłym roku firma przeznaczyła 27 mln zł na budowę sieci Awizomatów, czyli urządzeń służących do odbioru awizowanej korespondencji. Rozwiązanie takie posiada te same zalety, co Paczkomaty InPostu. W dodatku przed umieszczeniem przesyłki w Awizomacie następuje próba doręczenia przesyłki przez kuriera pod wskazanym adresem. Oznacza to, że jeżeli ktoś nie chce chodzić nigdzie po przesyłkę, ma szansę odebrać ją w domu. Sieć 200 urządzeń będzie gotowa w ciągu dwóch lat, a docelowo ma ich być aż 1000.

Czy nadchodzi rewolucja?

Całkowite uwolnienie rynku pocztowego nastąpi 1 stycznia 2013 roku. Nie będzie to jednak bardzo przełomowa data. Alternatywni operatorzy już skutecznie konkurują z Pocztą Polską. Od nowego roku będzie to dla nich po prostu łatwiejsze. Operatorzy czekają również na nowe Prawo pocztowe, które będzie regulować stosunki na wolnym rynku. Jeśli nie będzie w nim poważnych zmian, nikt nie zauważy otwarcia rynku.
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena