Zmiany w Prawie pocztowym – czy będą korzystne dla firm kurierskich?

Dodano: Tuesday, 31 May 2011 o 14:48  
Do końca grudnia 2012 roku w Polsce musi zostać wdrożona dyrektywa Unii Europejskiej dotycząca pełnego urzeczywistnienia ryku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty. Oznacza to, że od tego czasu społeczeństwo ma mieć zagwarantowany ciągły dostęp do usług powszechnych na konkurencyjnym rynku. Ma to na celu zapewnienie usług pocztowych po przystępnych cenach i z zachowaniem odpowiedniej jakości. Wdrożenie tej dyrektywy będzie wymagało likwidacji monopolu, jaki ma obecnie Poczta Polska na przesyłki listowe. Projekt zmian w prawie pocztowym został przyjęty przez Ministerstwo Infrastruktury już pod koniec 2010 roku, jednak budzi on sporo kontrowersji.

Demonopolizacja rynku

Od wejścia Polski do Unii Europejskiej monopol Poczty Polskiej był stopniowo ograniczany. Początkowo prawo pocztowe ustalało granicę wagową usług zastrzeżonych dla operatora publicznego na poziomie 500g. Z dniem przystąpienia do Unii Europejskiej została ona obniżona do 350g, a od początku 2006 roku jest to 50g. Rynek dąży więc do całkowitego otwarcia, a liczba prywatnych operatorów rośnie wraz z ograniczaniem monopolu Poczty Polskiej. Według danych z 2008 roku w tamtym czasie na rynku działało około 180 alternatywnych operatorów pocztowych. Jednak sektor ten był mocno skoncentrowany, ponieważ 15 podmiotów generowało 99% całego wolumenu przesyłek. Wartościowy udział Poczty Polskiej w rynku pocztowym wynosił wtedy aż 81%, natomiast w rynku usług kurierskich jedynie 3%.

Nowe prawo – nowe problemy

Założenia do projektu ustawy Prawo pocztowe zostały przyjęte przez Radę Ministrów w listopadzie 2010 roku. Najważniejszymi zmianami, jakie mają być wprowadzone to nowe brzmienie definicji m.in. usługi pocztowej, operatora pocztowego czy przesyłki pocztowej oraz wprowadzenie nowych, dotychczas nieistniejących terminów. Kluczową kwestią jest tu redefinicja usługi pocztowej. Według nowej ustawy do takiej usługi zaliczymy m.in.: „realizowane łącznie lub rozdzielnie czynności przyjmowania, sortowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych, w tym kurierskich oraz druków nieopatrzonych adresem(…)”. Taki zapis będzie prowadził do zacierania się różnic między przesyłkami pocztowymi a kurierskimi. Sprzeciwia się temu Forum Przewoźników Ekspresowych twierdząc, że klienci będą pozbawieni wyboru między usługą pocztową a przewozową. Dodatkowo firmy kurierskie zostaną zaliczone do grona operatorów pocztowych. Może to spowodować wzrost liczby tych operatorów z 300 do nawet 20 tys. Taki wzrost spowodowany będzie tym, że każdy kurier pracujący dla firmy kurierskiej zostanie operatorem pocztowym, który będzie musiał mieć m.in. osobny cennik i regulamin. Są to konsekwencje traktowania czynności przyjmowania, sortowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych jako odrębnych usług. Będzie to prowadziło do sztucznego namnażania podmiotów oraz problemów z synchronizacją całego procesu.

Co z kurierami?

W założeniach do ustawy zamieszczono propozycję nowej definicji usług kurierskich. Brzmi ona następująco: 
„przesyłka kurierska – przesyłka listowa rejestrowana lub paczka pocztowa, przyjmowana, sortowana, przemieszczana i doręczana w sposób, przy którym spełnione są jednocześnie następujące warunki:
- bezpośredni odbiór przesyłki pocztowej od nadawcy,
- śledzenie przesyłki pocztowej od momentu nadania do doręczenia,
- doręczenie przesyłki pocztowej w gwarantowanym terminie, 
- doręczenie adresatowi przesyłki pocztowej bezpośrednio do  jego rąk lub osoby uprawnionej  do odbioru,
- uzyskanie pokwitowania odbioru przesyłki.”
Ta definicja również nie jest do końca precyzyjna i dostosowana do rynku. Po pierwsze terminy „przesyłka listowa rejestrowana” oraz „paczka pocztowa” są używane w stosunku do usług pocztowych, a nie przewozowych. Kolejną wadą tej definicji są warunki, które łącznie musi spełnić usługa kurierska. Wykluczają one dużą część usług obecnie zaliczanych bez wątpliwości do przewozowych. Są to m.in. usługi z przewidywanym czasem doręczenia, czyli najbardziej standardowe usługi kurierskie. Definicja wyklucza również usługi, w których klient zleca odbiór przesyłki od swojego kontrahenta, ponieważ nie następuje bezpośredni odbiór przesyłki pocztowej od nadawcy.
Prezes Forum Przewoźników Ekspresowych napisał list do Ministra Infrastruktury przedstawiając swoje wątpliwości dotyczące projektu zmiany ustawy. Miejmy więc nadzieję, że ustawa zostanie dopracowana i będzie odpowiadała potrzebom rynku.
 
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena