Transport kontenerowy kwitnie

Dodano: Friday, 06 July 2012 o 14:41  
Transport towarów kontenerami przeżywa obecnie swój rozkwit, zarówno w Europie, jak i w Polsce. Mimo, że główną rolę w światowych przewozach odgrywają kraje azjatyckie: Chiny, Korea Południowa, Tajwan, Filipiny; to bałtycki rynek kontenerowy również ma się dobrze. Według raportu Baltic Container Report 2012 tempo wzrostu przeładunku kontenerów w portach bałtyckich było dwukrotnie większe od średniego tempa globalnego i wyniosło 17,5%. Spadło ono jednak w porównaniu do roku 2011, kiedy wynosiło aż 27%. W 2011 roku ilość przeładowywanego towaru przekroczyła rekordowy poziom sprzed kryzysu i wyniosła 8,76 mln TEU. Od wielu lat liderem przewozów kontenerowych w obrębie Morza Bałtyckiego jest Rosja. Jednak Polska radzi sobie na tym rynku coraz lepiej. W zeszłym roku największy absolutny wzrost ładunków został zanotowany, obok St. Petersburga, w dwóch polskich portach: Gdańsku i Gdyni. Rok 2012 zapowiada się równie optymistycznie i najprawdopodobniej padną kolejne rekordy w przewozach.
 

Polska na topie

To, że Polskie porty są coraz bardziej popularne w transporcie kontenerowym zawdzięczamy m.in. konkurencyjnym kosztom. Przewóz kontenera z Szanghaju przez Gdańsk do Warszawy jest o 28% tańszy, niż przez Rotterdam. Polskie firmy działające w tej branży zauważyły rosnące zainteresowanie transportem kontenerowym. Ma to odzwierciedlenie w statystykach. Już 18% ładunków przewożonych drogą morską to kontenery. Jednak praca przy obrocie kontenerami wymaga wypracowania procedur zapewniających szybki transport, a czasem warto również rozwinąć sieć własnych agentów nadawczo-odbiorczych za granicą.
 

Konieczne inwestycje

Rosnące ilości transportowanych kontenerów w Polsce powodują jednak, że obecna infrastruktura staje się niewystarczająca. Potrzebna jest rozbudowa sieci terminali przeładunkowych. Największa tego typu inwestycja to budowa terminalu w Zajączkowie koło Tczewa o zdolnościach przeładunkowych na poziomie miliona TEU rocznie. Jednak biorąc pod uwagę tempo rozwoju tej gałęzi transportu w Polsce, przepustowość tego terminala już niedługo może okazać się zbyt mała. Aby tego uniknąć trzeba budować kolejne obiekty, łączyć je z infrastrukturą kolejową i stworzyć sieć, w której będzie można szybko przewozić kontenery.
 
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena