Pozycja rynkowa Poczty Polskiej

Dodano: Friday, 19 October 2012 o 15:15  
Z początkiem 2013 roku nastąpi liberalizacja polskiego rynku pocztowego, którego wartość szacowana jest na 6 mld zł. Poczta Polska straci ostatni obszar zastrzeżony, czyli przesyłki listowe do 50g. Mogłoby się wydawać, że to niewielka starta, ale jednak przesyłki te stanowią 75% całości rynku i generują około 50% przychodów w sektorze. Dla Poczty Polskiej konkurowanie również i na tym obszarze może być sporym problemem. Dlatego też spółka w ostatnich miesiącach intensywnie realizuje strategię rozwoju, która ma zapewnić jej w przyszłości rentowność i dobrą pozycję konkurencyjną. Postanowiliśmy się przyjrzeć jak obecnie wygląda sytuacja Poczty Polskiej i jakie działania podejmuje.
 

Sprzyjające przepisy prawne

Okazuje się jednak, że Poczta Polska na razie nie będzie funkcjonować na tych samych warunkach, co inni operatorzy. Wielu ekspertów zwraca uwagę na to, że niektóre przywileje państwowego kolosa zostaną zachowane, mimo liberalizacji rynku i zmiany Prawa Pocztowego. Po pierwsze, wszystko wskazuje na to, że Poczta Polska zostanie wybrana na pierwszego operatora wyznaczonego, ponieważ inni operatorzy nie są jeszcze na to gotowi. Oznacza to, że będzie miała obowiązek świadczyć usługi powszechne, a z tego względu będzie mogła liczyć na pomoc finansową z budżetu państwa. Kolejnymi przywilejem PP jest monopol na przekazy pocztowe oraz wyłączność na traktowanie potwierdzenia nadania przesyłki tego operatora jako dokumentu urzędowego. Kontrowersje budzi również brak nałożonego podatku VAT na usługi umowne świadczone przez Pocztę. Krytykowany jest również ograniczony prawnie dostęp alternatywnych operatorów do infrastruktury operatora wyznaczonego. Widać więc, że kilka przepisów prawnych wyraźnie pomaga Poczcie Polskiej w utrzymaniu pozycji.
 

Działania Poczty Polskiej

Mimo wszystko, w przyszłym roku Poczta Polska będzie musiała zmierzyć się z nową rzeczywistością, która może okazać się bardzo trudna. Już dziś alternatywni operatorzy są przygotowani na otwarcie rynku i walkę o klientów. PP nie może więc zostać w tyle. W swojej strategii spółka postanowiła skupić się na dochodowych i dynamicznie rozwijających się sektorach działalności, czyli usługach kurierskich, finansowych i logistycznych.

Usługi kurierskie

W ramach grupy Poczty Polskiej funkcjonuje firma kurierska Pocztex. W ostatnich miesiącach poinformowano, że ten kurier ma zamiar uzyskać pozycję w pierwszej piątce firm na polskim rynku. Aby to osiągnąć, obniżono ceny usług i wprowadzono kampanię promocyjną, która ma zachęcić klientów do skorzystania z nowej oferty.

Usługi finansowe

W sektorze usług finansowych działa Bank Pocztowy. Aby zdobyć jak najwięcej klientów, instytucja ta zachęca osoby starsze do zakładania kont bankowych, a ostatnio zrezygnowała z opłat za przelewy zlecane w placówkach pocztowych.

Inne działania

Poczta ulepsza również inne swoje usługi. Niedawno skrócił się termin realizacji przekazów pieniężnych. Firma nawiązała również współpracę z dystrybutorami dekoderów do telewizji cyfrowej. Spółka wprowadziła również pocztę hybrydową – połączenie tradycyjnego listu i e-maila.
 
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena