Kondycja branży transportowej – ranking Top 500

Dodano: Tuesday, 28 August 2012 o 09:10  
Już po raz siódmy magazyn Truck&Business Polska opublikował ranking Top 500 – najbardziej efektywnych firm z branży transportowej. Podczas badania przedsiębiorstw z branży pojawiły się interesujące wnioski, a jego szeroka skala pozwala spojrzeć z lotu ptaka na transport w Polsce. Spróbujemy przedstawić kluczowe wnioski płynące z raportu, a w szczególności przyjrzymy się firmom kurierskim i ich sytuacji na tle bliższej i dalszej konkurencji.
 

Stagnacja na rynku i spadek marż

W ostatnich latach na rynku usług transportowych mamy do czynienia ze stagnacją. Kryzys gospodarczy, który spowodował spadek popytu na przewozy minął. Jednak wzrost sprzedaży usług nie zapewnia obecnie wielu firmom wzrostu zysków. W czasie kryzysu największe firmy logistyczne potrafiły podnieść swoje marże i zachować wysokie zyski. Obecnie, nawet one zmniejszają marże. Niepokój buzi również niski zwrot z aktywów i wysoki stopień zadłużenia przedsiębiorstw transportowych. Wyniki firm na rynku zaczynają się do siebie upodabniać. Dominuje umiarkowany wzrost sprzedaży i coraz niższa marża. Ten negatywny trend może przerwać zapaść rynku. W takim wypadku sytuacja mniejszych i nieefektywnych firm zacznie się drastycznie pogarszać i mogą one nawet znikać z rynku. Z drugiej strony najwięksi gracze będą mogli przez to zwiększać swój udział w rynku i podwyższać ceny. 
 

Kształtowanie cen i rozwój

Obecnie przeciętna firma, spoza pierwszego tysiąca największych ma duże trudności z rozwijaniem się. Na początku 2010 roku wiele firm musiało skorygować ceny za usługi. Wynikało to z braku zbilansowania popytu i podaży na usługi transportowe. Wiele większych firm renegocjowało warunki cenowe ze swoimi klientami. Te mniejsze, rzadko mogły sobie pozwolić na taki ruch. Ryzyko utraty klienta było w ich przypadku zbyt duże. Co więcej koszty transportu podniósł się w 2011 roku o 6-30% w porównaniu do roku poprzedniego i w zależności od wielkości firmy. Taka sytuacja powoduje, że dużej części firm zwyczajnie nie stać na inwestycje w nowoczesny tabor. Natomiast brak inwestycji oznacza brak rozwoju i niską rentowność firmy. Z takiego błędnego koła nie może wyjść wiele mniejszych graczy na rynku.
Wady polskiego rynku logistycznego powodujące taką sytuację to przede wszystkim zbyt duże rozdrobnienie, niedostateczny rozwój usług o wartości dodanej oraz niska rozpoznawalność marek firm logistycznych. Te czynniki uniemożliwiają tworzenie stabilnej pozycji finansowej wielu przedsiębiorców.
 

Kurierzy na topie


Ogólny obraz branży transportowej jest dość negatywny. Są jednak dziedziny, w których przedsiębiorcom wiedzie się lepiej. Pozytywnym przykładem mogą być tu firmy kurierskie. Udział usług kurierskich w przychodach całej branży wzrósł o 4,3% i wynosi obecnie 12,7%. Jednak te wielkości nie świadczą jeszcze o dominacji kurierów. Świadczyć może o tym natomiast zestawienie udziałów w rynku największych grup logistycznych. Pod tym względem dwie czołowe pozycje zajmują UPS i DHL. Oczywiście firmy te nie świadczą wyłącznie usług kurierskich, ale jest to jednak jedna z ich kluczowych działalności. Również w samym rankingu Top 500 firmy kurierskie zajęły wysokie pozycje. Pierwsze miejsce zajęła firma UPS, która odnotowała awans z miejsca 13. Firma ta może pochwalić się tym, że odnotowała znaczny wzrost sprzedaży w latach 2007-2010. UPS jest również rekordzistą rankingu pod względem przychodów ze sprzedaży, które wyniosły w zeszłym roku aż 1 354 mln zł. To jedna z 3 porównywanych firm, której udało się przekroczyć granicę miliarda złotych przychodów. Jednak to nie jedyna firma kurierska o godnych podziwu osiągnięciach. Miejsce 3 w rankingu, po spadku z drugiego, zajęła firma DPD Polska. W pierwszej dziesiątce znalazły się 2 firmy z grupy DHL. Na miejscu 5 DHL Global Forwarding, a na miejscu 8 dywizja kurierska – DHL Express Poland. Na miejscu 6 uplasowała się firma TNT Express. Sukces odniósł również polski kurier – Siódemka, który zajął 14 miejsce.
 
Widać więc, że firmy kurierskie radzą sobie dobrze mimo stagnacji na rynku. Wszystkie są świetnie oceniane pod względem rentowności aktywów czy rentowności kapitału własnego. Jest to branża z przyszłością, która z roku na rok notuje wzrosty.
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena