Branża KEP w Polsce – charakterystyka

Dodano: Friday, 20 April 2012 o 14:23  
Rynek KEP, czyli przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych dynamicznie rozwija się już od 20 lat. Cechuje go duża standaryzacja usług oraz duży wolumen wagowy przewozu przy jednoczesnej niskiej wadze przesyłki (nie przekraczającej 30kg). Najważniejszą cechą odróżniającą usługi tego sektora od usług pocztowych jest tzw. wartość dodana, czyli dodatkowe korzyści dla klienta. Wartość tę tworzą: doręczenia w systemie „od drzwi do drzwi”, śledzenie przesyłek, określony z góry termin doręczenia oraz wachlarz usług dodatkowych. 
 

Zróżnicowanie

Usługi kurierskie są dość złożone i mogą być wykonywane na różne sposoby. Elementami różnicującymi oferty przewoźników są: czas doręczenia przesyłki, zasięg działań operatora, obsługiwane przez niego obszary działalności gospodarczej oraz wykorzystywane gałęzie transportu. Jeśli chodzi o czas dostawy to wyróżniamy tu usługi z dostawą natychmiastową, tego samego dnia, w następnym dniu roboczym, z dostawą nocną oraz standardowe usługi z dostawą w ciągu 3-5 dni roboczych. Oczywiście im szybsza dostawa, tym wyższe koszty usługi. Firmy na rynku różnią się między sobą również zasięgiem działania. Niektórzy operatorzy świadczą jedynie usługi lokalne, np. na terenie danego miasta, a inni doręczają przesyłki globalnie. Oczywiście między tymi dwiema skrajnościami znajduję się również liczni operatorzy krajowi. Usługi przewozowe na rynku KEP są zróżnicowane również pod względem rodzaju nadawców i odbiorców. Wyróżnia się tu usługi B2B, czyli doręczenia między przedsiębiorstwami oraz B2C wysyłki z przedsiębiorstw do klientów - obiorców prywatnych. Wysyłki inicjowane przez klientów indywidualnych stanowią rzadkość na rynku. Rosnące znaczenie mają natomiast przesyłki B2C ze względu na rosnące zainteresowanie handlem internetowym. Jeśli chodzi o gałęzie transportu wykorzystywane w branży KEP, to dominuje tu transport samochodowy i lotniczy.
 

Podmioty na rynku

Na Polskim rynku KEP działa około 200 przedsiębiorstw zróżnicowanych pod względem wielkości, zasięgu terytorialnego i oferowanych usług. Liderami są tzw. integratorzy, czyli duże przedsiębiorstwa międzynarodowe, które weszły na nasz rynek poprzez przejęcia lokalnych firm kurierskich. Dzięki temu są oni w stanie oferować zarówno usługi krajowe jaki i międzynarodowe oraz obsługiwać rynek klientów indywidulanych i przedsiębiorstw. Do tej grupy należą takie firmy jak: DHL Express, UPS czy TNT Express. Do operatorów krajowych, którzy konkurują na rynku głównie ceną zaliczają się: Siódemka, Opek i K-EX. Poza tym na terenie kraju działają również GLS Polsnd i DPD Polska. Poza tym na terenie aglomeracji miejskich działają małe firmy kurierskie specjalizujące się w serwisie lokalnym.
W ostatnich latach na rynku pojawiły się nowe podmioty – tzw. brokerzy kurierscy. Konsolidują oni i oferują przez Internet usługi dużych przewoźników. Zaletami takiej oferty jest niska cena i łatwy sposób zamówienia, jednak usługi takie mają niejasny status prawny, a ze względu na dodanie pośrednika między firmą kurierską a klientem, mogą następować problemy w komunikacji.
 

Nowe prawo - nowe problemy

Na rynek usług kurierskich duży wpływ ma otoczenie polityczno-prawne. Polskie prawo jest obecnie ściśle powiązane z unijnym, a dla branży KEP nawiększe znaczenie ma: Prawo przewozowe, Prawo pocztowe oraz Kodeks celny. Największym problemem przewoźników jest brak jednoznacznej definicji usługi kurierskiej w polskim prawie. Firmy kurierskie podlegają więc, w zależności od rodzaju świadczonej usługi albo wspomnianemu wyżej Prawu przewozowemu, albo Prawu Pocztowemu. 
W związku z pełną liberalizacją europejskiego rynku pocztowego trwają w Polsce prace nad nowym brzmieniem ustawy Prawo pocztowe. Założenia do tej ustawy przyjęte w 2010 roku są bardzo niekorzystne dla przewoźników z branży KEP. Wprowadzono w niej kilka zmian zmieniających podejście do usług kurierskich. Po pierwsze roszerzono pojęcie usług pocztowych o przesyłki do 20kg, czyli te, które do tej pory były domeną firm kurierskich. Spowoduje do zatarcie granicy między gorszymi jakościowo usługami pocztowymi a usługami kurierskimi z wartością dodaną. Poza tym nowa ustawa nadaje wszystkim podwykonawcom firm przewozowych, czyli większości kurierów, status operatora pocztowego. Nakłada to na kurierów dodatkowe obowiązki i powiększa jedynie biurokrację.
 
Komentarzy (4)
Aga
Monday, 23 November 2020 o 12:40
Kto jest autorem powyższego artykułu?
Monika
Sunday, 10 December 2017 o 20:50
Witam,

Czy można uzyskać informacje na temat autora tego artykułu?
Jego imię i nazwisko?
Martula
Friday, 10 April 2015 o 13:25
Kto jest autorem tego artykułu?
Agnes43
Tuesday, 09 July 2013 o 23:07
Szczerze polecam poznańską firmę tej-kurier. Szybki czas reaizacji przesylki oraz przystępne ceny.Regularnie przesylam paczki od pol roku i nie zdazylo mi się żeby paczka zaginelą czy nie dotarla na czas! Polecamhttp://www.tej-kurier.pl/
Dodaj swoją opinię
Ocena