Bariery rozwoju branży KEP w Polsce

Dodano: Friday, 27 April 2012 o 12:34  
W tak skomlikowanym otoczeniu, jakim jest polska gospodarka, istnieje kilka poważnych barier rozwoju dla firm z branży kurierskiej. Skutkiem ich istnienia są ograniczone inwestycje przewoźników w naszym kraju, a co za tym idzie, mniejsza ilość miejsc pracy. Bariery te wpływają również negatywnie na jakość i ceny usług kurierskich w Polsce. Przyjrzyjmy się jakie czynniki składają się na te bariery.
 

Dziurawe drogi

Jedną z barier rozwoju, na którą przewoźnicy ekspresowi narzekają najczęściej jest zły stan infrastruktury transportowej w Polsce. Chodzi tu zarówno o infrastrukturę drogową, jak i lotniczą. Powszechnie wiadomo, że większość dróg w naszym kraju jest w złym stanie, a prace modernizacyjne przebiegają wolno i chaotycznie. Zły stan dróg utrudnia realizowanie usług z gwarantowanym czasem doręczenia, a ich przedłużające się remonty utrudniają planowanie sieci i lokalizacji hubów. W Polsce dotkliwie jest odczuwalny również brak obwodnic miast, dróg szybkiego ruchu i autostrad. Powoduje to obniżenie jakości usług i podwyższenie kosztów ich świadczenia, co odbija się na cenach. Dotkliwie odczuwany jest również przez przewoźników żły stan infrastruktury portów lotniczych. Z powodu braku konkurencji wśród agentów handlingowych świadczą oni bardzo drogie usługi o średniej jakości. Natomiast paliwo na polskich lotniskach jest jednym z najdroższych na świecie.
 

Niestabilne i skomplikowane prawo

Kolejną barierą utrudniającą funkcjonowanie branży KEP są ciągle zmieniające się i skomplikowane przepisy prawne. Powoduje to wydłużenie czasu dostawy (w przypadku odpraw celnych), hamuje rozwój usług dla sektora finansowego oraz podwyższa koszty prowadzenia działalności. Problemem dla firm kurierskich jest również restrykcyjne prawo pracy, które utrudnia elastyczne kształtowanie zatrudnienia dopasowane do sezonowości popytu na usługi kurierskie.
 

Problemy z pracownikami

Firmy kurierskie narzekają również na niedobór odpowiednio wykwalifikowanych osób na rynku pracy. Natomiast, jeśli już uda im się kogoś zatrudnić, koszty pracy mogą dochodzić nawet do poziomu 90% płacy netto pracownika. Powoduje to wolniejsze tworzenie miejsc pracy, co jest niekorzystne zarówno dla firm, jak i społeczności lokalnych.
 

Mniejsze firmy – mniejsze problemy?

Mogłoby się wydawać, że mniejsze firmy przewozowe, które nie zatrudniają zbyt wielu pracowników i nie muszą zarządzać ogromną siecią transportową, mają łatwiej.Okazuje się jednak, że sektor MŚP w branży kurierskiej również ma swoje problemy. Firmom tym dokucza nieuczciwa konkurencja, czyli rozwój tzw. szarej strefy. Firmy te oszczędzają na kosztach w sposób niezgodny z prawem, a nie są skutecznie ścigane przez odpowiednie organy. Mniejsi przewoźnicy, podobnie jak duzi, skarżą się też na wysokie koszty pracy, które spowalniają rozwój.
 

Co by było, gdyby...

Praca nad zniesieniem najbardziej doskwierających barier prowadzenia działalności gospodarczej przyczyni się, i to nie tylko w branży KEP, do wielu pozytywnych zjawisk i szybszego rozwoju przedsiębiorstw. Eksperci w przypadku zniesienia lub znacznego ograniczenia największych barier zapowiadają wzmożone inwestycje w kraju, wzrost zatrudnienia, rozwój oferty usług kurierskich oraz obniżenie ich cen.


Opracowanie na podstawie raportu "Branza przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych. Wpływ na polską gospodarkę."
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena