Aktualne problemy polskiej branży transportowej

Dodano: Friday, 06 April 2012 o 14:46  
Aż 80% ładunków jest przewożonych w Polsce transportem drogowym. Według sejmowej Komisji Infrastruktury w naszym kraju jest 148 tysięcy pojazdów wykonujących międzynarodowe usługi transportowe. To największy taki tabor w Europie. Z jakimi problemami boryka się obecnie polska branża transportowa?
 

Ceny paliw, kredytowanie klientów i płynność finansowa

Mimo, że w ubiegłym roku przewóz ładunków w transporcie samochodowym wzrósł o ponad 22%, wiele firm transportowych napotyka na coraz większe problemy finansowe. Jaka jest tego przczyna?
Polskie firmy transportowe z całą pewnością bardzo ucierpiały na wzroście cen paliw. Zwyżki spowodowały również wzrost zagrożenia ze strony konkurentów ze wschodu Europy. Mają oni dostęp do tańśzego paliwa, przez co mogą oferować bardziej konkurencyjne ceny. W Polsce obecnie udział ceny paliwa w ogólnych kosztach transportu wzrósł do 60%. Ceny usług transportowych na polskim rynku wzrosły z tego powodu, jednak ten wzrost był hamowany przez tańszą zagraniczną konkurencję.
 
Dużym problemem jest też płynność finansowa małych firm transportowych stanowiących większość rynku. Muszą one bardzo szybko (w granicach 14-30 dni) płacić za paliwo, natomiast mają problem ze ściąganiem należności od swoich klientów. Tylko 62% wartości należności firm transportowych jest płacona w terminie. Średnia długość kredytu kupieckiego udzielanego przez te firmy wynosi 40 dni, a do tego dochodzą nawet ponad 20-dniowe opóźnienia. W rezultacie firmy te muszą płacić swoje zobowiązania dwa razy szybciej, niż spływają do nich należności. Powoduje to często problemy z płynnością finansową. W tej sytuacji firmy muszą szukać często zewnętrznego finansowania. Paradoksalnie więc wzrost obrotów w transporcie w zeszłym roku zwiększył obciążenia firm transportowych.
 

Przetrwają duzi gracze

Rynek wymaga obcenie również szybkiego odnowienia floty samochodowej. Wymusza to system opłat drogowych zarówno w kraju jak i za granicą, w którym stawki są wyższe za stary, nieekologicznych sprzęt. Niestety tylko duże firmy stać na wymianę straego taboru na bardziej nowoczesny. Po pierwsze ze względu na większą dostępność finansowania zewnętrznego, a po drugie z powodu możliwości uzyskania upustów cenowych przy zakupie większej ilości samochodów. Duże firmy nie mają również tak dużych problemów z opóźnionymi płatnościami, ponieważ bazują na długoterminowych umowach z zaufanymi klientami. Natomiast mniejsze firmy korzystają głównie z giełd transportowych, co niesie ze sobą większe ryzyko zawarcia umów z nieterminowymi klientami.
 
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię
Ocena